Japonsko odhaluje plány: V roce 2030 chceme přistát na Měsíci

30.06.2017 - Martin Reichman

Japonská kosmická agentura JAXA oznámila plán na přistání lidské posádky na Měsíci

Americko-japonská spolupráce -<p>Japonská JAXA nechce pojmout lunární misi jako národní projekt. Pro dopravu svých astronautů by ráda využila pomoci americké NASA. </p>
Americko-japonská spolupráce -

Měsíc je v posledních letech stále žádanějším cílem pro většinu velkých vesmírných agentur. Spojené státy by na lunární oběžné dráze rády vybudovaly vesmírnou stanici. Hovoří se i o možnosti využít Měsíc jako výcvikový kemp pro život mimo Zemi.

Rusko, Čína a Indie

Svou základnu by na Měsíci postavili i Rusové – podle Vladimira Solntseva, šéfa ruské raketové kosmické korporace Energia a jednoho z nejdůležitějších lidí v ruském vesmírném programu, je cílem Ruska vyslat lidskou posádku k povrchu Měsíce nejpozději v roce 2029.

TIP: Proč se vrátit a kolonizovat Měsíc? Zejména kvůli získávání energie

Kromě Spojených států a Ruska si ale na Měsíc dělají zálusk i další hráči – nejaktivnější je v této oblasti Čína, která na jeho povrch plánuje vyslat lidskou posádku někdy kolem roku 2036. Ve střednědobých plánech čínské agentury CNSA je i robotická mise na odvrácenou stranu Měsíce.

Dalším asijským hráčem s ambicemi na cestu k Měsíci je Indie. Její sonda Chandrayaan-2 by měla na cestu vyrazit již na počátku příštího roku. Mise zahrnuje orbitální sondu, přistávací modul a povrchový rover.

Evropa chce lunární stanici

Stranou nezůstává ani Evropa, která před rokem oznámila plán na vybudování stálé základny v oblasti jižního pólu Měsíce. Základ stanice by měl tvořit nafukovací modul a na samotnou stavbu ESA hodlá využít měsíční regolit a technologii 3D tisku.

TIP: Příliš drahý šálek lunárního čaje: Existuje voda na Měsíci?

Nově se do klubu lunárních výletníků přihlásilo i Japonsko. Na rozdíl od svých konkurentů nehodlá japonská JAXA pojmout lunární misi jako národní projekt. Pro dopravu svých astronautů by ráda využila pomoci americké NASA. Cílem japonských vědců jsou technologie, které by umožnily využití měsíčních zásob vodního ledu jako paliva pro vesmírné lety. Konkrétní plány na přistání japonské lidské posádky na Měsíci mají být hotové do roku 2025 a na povrch měsíce by Japonsko rádo vstoupilo kolem roku 2030.

CNN