Je hygieničtější krájet maso na dřevěném, nebo plastovém prkénku?

Otázku, jaké prkénko se nejvíc hodí ke zpracování syrového masa, si asi položil každý, kdo se někdy pohyboval v kuchyni. Pokud prostor, kde připravujeme jídlo, znečistíme syrovým masem, ale například i neopranou zeleninou, hrozí nám nejen salmonelóza, nýbrž také jiná závažná infekční onemocnění.

Badatelé dlouho věřili, že plastová prkénka pomáhají omezit šíření nežádoucích bakterií. Podstatou jejich tvrzení byla domněnka, že plastový povrch na rozdíl od dřevěné desky tolik nevstřebává nečistoty z upravovaných potravin. Jenže v roce 1994 vědci na University of Wisconsin-Madison zmíněnou teorii vyvrátili.

TIP: Experiment hledá odpověď na citlivou otázku: Jsou ženy čistotnější než muži?

Vyšlo totiž najevo, že nože způsobují na plastových podložkách větší rýhy než na těch dřevěných. A ačkoliv lze povrch plastových prkének snáz vyčistit, v jejich rýhách zůstává víc bakterií. Naproti tomu ve dřevě, které je obecně tvrdší, tolik štěrbinek pro nebezpečné mikroby nenajdeme. Nejlepší jsou z tohoto ohledu prkénka z tvrdého dřeva, například z javoru, která nejsou tolik náchylná k rýhám jako dřeva měkčí.