Je pravda, že lidské tělo samo od sebe slabě svítí?

13.06.2016 - Kateřina Vašků

Složité chemické procesy, které probíhají v lidském těle, skutečně emitují slabé záření. Kdy záříme nejvíce?

Lidské tělo skutečně „září“: V našem organismu se totiž nacházejí i molekuly zvané fluorofory, jež vznikají v buňkách při kontaktu s tuky a bílkovinami a mohou emitovat ultraslabý proud fotonů. Intenzita takto vyzařovaného světla je ovšem 1 000× nižší, než naše oko zaznamená.

Přesto japonští vědci Masaki Kobajaši a Daisuke Kikuči provedli jako první experiment, při němž dokázali světlo vydávané lidským tělem zobrazit. Využili k tomu vylepšený systém s vysoce citlivou kamerou CCD. Výsledné fotografie ukázaly, že naše tělo nejen produkuje určitou záři, ale také svítí „rytmicky“: Zatímco „nejjasnější“ jsme v odpoledních hodinách, nejméně záříme večer.