Kapky do nosu se speciálním proteinem zmírňují následky mrtvice

Nový lék by mohl významně zlepšit situaci pacientů s mozkovou mrtvicí, včetně těch, kteří se nedostanou do nemocnice včas

13.06.2023 - Stanislav Mihulka

Cévní mozková příhoda (CMP), lidově mrtvice, je náhlá porucha krevního oběhu mozku, která vede k nevratnému poškození mozkové tkáně. Jde o akutní stav, který vyžaduje neodkladnou lékařskou pomoc, kdy nejdůležitější roli hraje čas. Evropský tým odborníků na švédské Univerzitě v Göteborgu, německé Kolínské univerzitě a Akademii věd ČR a VŠCHT v Praze nyní přichází s přípravkem ve formě nosních kapek, které by mohly významně zlepšit situaci pacientů s CMP, včetně těch, kteří se nedostanou do nemocnice včas.

Nový přípravek obsahuje speciální protein C3a, který je za normálních okolností vytvářen v centrálním nervovém systému. Dřívější výzkum prokázal, že tento protein napomáhá obnově motorických funkcí u pacientů s mozkovou mrtvicí.

Proteinová léčba následků mrtvice

Jak popisuje studie zveřejněná vědeckým časopisem Journal of Clinical Investigation, Anna Stokowska z Univerzity v Göteborgu s týmem spolupracovníků aplikovala tyto nosní kapky myším celý týden poté, co u nich byla vyvolána mrtvice. V porovnání se skupinou myší po mrtvici, kterým tyto kapky nebyly podány, došlo u léčených hlodavců k podstatně rychlejší a kvalitnější obnově motorických funkcí.

Snímky pořízené magnetickou rezonancí rovněž ukázaly, že podání nosních kapek s proteinem C3a vyvolalo zvýšení tvorby nových spojů mezi nervovými buňkami. Také se zdá, že zvýšený obsah proteinu C3a posiluje funkci astrocytů, podpůrných buněk nervové soustavy, které zajišťují fungování neuronů. Další dobrou zprávou je, že příznivý účinek preparátu přetrvával dlouhou dobu po ukončení léčby.

TIP: Nečekaná pomoc: Jed australských pavouků léčí následky mozkové mrtvice

S těmito kapkami by do určité míry skončil stresující závod s časem,uvedla vedoucí výzkumného týmu Marcela Pěkná z Univerzity v Göteborgu. „Lék může být podáván všem pacientům po mrtvici, i těm, ke kterým se konvenční léčba dostane pozdě.“ V další fázi hodlají vědci účinky preparátu testovat na lidských pacientech.

Strašák číslo dvě

Cévní mozková příhoda je 2. nejčastější příčina úmrtnosti ve světě (1. místo patří nemocem srdce). Ročně toto onemocnění celosvětově postihne více než 17 miliónů lidí. Každému šestému z nás cévní mozková příhoda hrozí, a to bez ohledu na náš věk (ročně CMP postihne více než 80 000 lidí mladších 20 let). V České republice se za rok vyskytne cca 25 tisíc cévních mozkových příhod.