Kdo může za naše alergie? Geny, které jsme získali křížením s neandertálci

12.01.2016 - Stanislav Mihulka

Geny od neandertálců dodnes ovlivňují imunitní systém řady lidí

Genetici tvrdí, že 2,5 až 6 procent DNA dnešních Evropanů pochází od neandertálců, našich příbuzných, kteří vymřeli asi před 30 tisíci let. Podle všeho se s nimi naši předci křížili, když k tomu byla vhodná příležitost.

Podle dvou nových genetických studií jsou mezi variantami genů od neandertálců i takové, které mohou za přehnané reakce lidského imunitního systému na některé látky v našem okolí. Ty se pak projevují jako alergie.

Jde o varianty genů pro proteinové receptory, které se podílejí na rozpoznávání cizorodých molekul a hrají tím pádem významnou roli ve fungování imunity. Dotyčné varianty genů mohly být pro naše předky výhodné, například v boji proti infekcím. Jejich stinnou stránkou ale je, že mohou vyvolat až přehnané imunitní reakce.

Lidé, kteří dnes vlastní neandertálčí verze těchto receptorů, mají větší šanci, že se unich rozvine nějaká forma alergie. V takovém případě pak jejich imunitní systém reaguje na normální molekuly z okolní prostředí, jako by to byla závažná hrozba.

Live Science, American Journal of Human Genetics