Kdy vznikly nejstarší známé exoplanety?

V současnosti známe asi čtyři tisíce planet obíhajících jiné hvězdy. Můžeme se tedy podívat na statistiku jejich vlastností

09.10.2021 - Michal Švanda

Z doprovodných pozorování a analýz dokážou vědci odhadnout věk jednotlivých planet, který se v drtivé většině případů pojí s dobou zrození mateřské hvězdy. Velmi stará tělesa odborníci obecně nacházejí v okolí pulzarů, jež samy představují dávné zbytky vývoje hmotných stálic. Některé z nich se podařilo nalézt v kulových hvězdokupách, které pokládáme za nejstarší objekty v galaxiích.

TIP: Který ze známých extrasolárních systémů hostí nejvíc planet?

V současnosti astronomové považují za nejstarší planetu PSR B1620-26 b, s odhadovaným věkem 13 miliard let. Krouží kolem pulzaru PSR B1620-26 a patří zřejmě mezi horké jupitery. Byla objevena už v roce 1987, přičemž jde o první známou cirkumbinární planetu – obíhá jak pulzar, tak bílého trpaslíka, který s ním tvoří pár. Navíc se jedná o první planetu nalezenou v kulové hvězdokupě.

Asi 11,2 miliardy let staré jsou pak oběžnice v systému Kepler-444: Pět planet zemského typu krouží kolem velmi věkovitého červeného trpaslíka. Pohybují se u něj však příliš blízko, než aby mohly hostit život.