Kdyby se Jupiter a Saturn srazily, vznikla by nová planeta?

13.01.2018 - redakce 100+1

Vznikne po srážce Saturnu s Jupiterem nová planeta?

Otázka srážky dvou největších planet Sluneční soustavy je v současné době čistě akademická: Na myslitelných časových škálách jsou trajektorie nejen těchto dvou, ale všech osmi velkých oběžnic zcela stabilní. Zároveň však nelze vyloučit, že by se v budoucnu mohly změnit – do stability drah by mohla zasáhnout nevyhnutelná kolize s galaxií v Andromedě nebo třeba nečekaný průlet blízké hvězdy.

Kdyby se tedy Jupiter a Saturn srazily, ať už přímo, nebo při postupném gravitačním spirálování, uvolnilo by se velké množství energie ve formě tepla a volného materiálu. Nejspíš by vzniklo nové těleso, velká plynná planeta. Přinejmenším zpočátku by ji velmi pravděpodobně obklopoval plynný prstenec vyvržený při srážce, z nějž by zřejmě kondenzovala jádra nových měsíců. Délka zmíněného procesu i jeho přesný průběh by záležely na směru a rychlosti kolize planet.