Kolik měsíců by mohlo kroužit kolem Země? Astrofyzici již znají odpověď

Kolik měsíců by teoreticky mohlo obíhat Zemi, při zachování současného stavu, především pokud jde o orbitální stabilitu systému?

25.08.2022 - Martin Reichman

Kolem planet naší Sluneční soustavy krouží více než 200 měsíců. Na čtyři vnitřní kamenné planety z toho připadají pouhopouhé tři z nich – Země má svou Lunu, Mars měsíce Phobos a Deimos. Merkur ani Venuše svého souputníka nemají. Všechny ostatní krouží okolo plynných obrů – Jupitera, Saturnu, Uranu a Neptunu.

Na velikosti záleží

Astrofyzici z několika amerických univerzit se pokusili spočítat, kolik měsíců by teoreticky mohlo obíhat Zemi, při zachování současného stavu, především pokud jde o orbitální stabilitu systému. Ve svých výpočtech vědci kalkulovali s objekty o velikosti trpasličích planet Ceres a Pluto a do svého modelu zahrnuli také objekt velikostí a hmotností odpovídající našemu Měsíci.

Ukázalo se, že naše planeta by dokázala do svého orbitálního systému pojmout až 7 objektů velikosti Ceres, 4 Pluta nebo 3 Měsíce. U všech variant vědci uvádějí odchylku jednoho objektu.

TIP: Souputníci oběžnic: Jak se utvářejí měsíce kolem planet?

Studie by podle vědců mohla posloužit k lepšímu pochopení procesů při formování planet. Pomoci by ale mohla i při pátrání po exoměsících – měsících kroužících okolo planet mimo Sluneční soustavu. Vědci v současné době znají jen dva kandidáty na exoměsíce – Kepler-1625b-i a Kepler-1708b-i. U obou je ale hostitelskou planetou objekt podobný Jupiteru. Přesto badatelé věří, že za hranicemi Sluneční soustavy existují i objekty, které jsou podobné Zemi, okolo kterých krouží exoměsíce.