Kolik stojí velké mise? New Horizons stojí jako jeden den armády v Iráku

20.07.2015 - Martin Reichman

Velké vesmírné mise jsou pochopitelně finančně velmi nákladné. V porovnání s jinými projekty jsou ale doslova za hubičku

Že jsou vesmírné lety finančně mimořádně nákladné, asi není třeba zdůrazňovat. Pro meziplanetární to by to pak mělo platit dvojnásob. Z pohledu velkých misí posledních let patří cesta sondy New Horizons k Plutu překvapivě k těm nejlevnějším.

Kolik stojí velké vesmírné mise

Sonda New Horizons odstartovala k Plutu 19. ledna 2006, tedy téměř před 10 lety. Celkové náklady na tuto velkolepou cestu se doposud vyšplhaly na 900 milionů dolarů (22 miliard korun). Denně tak mise New Horizons vyjde americké daňové poplatníky přibližně na 260 tisíc dolarů.

Další nedávná velká mise - cesta sondy Rosetty ke kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko, započala o 2 roky dříve - 2. března 2004. Celkové náklady na tuto misi aktuálně činí zhruba 2,5 miliardy dolarů (60 miliard korun). Náklady na jeden den představují něco přes 600 tisíc dolarů.

Velkou misí je i cesta sondy Dawn k planetce Ceres. Celkové náklady na její bezmála osmiletou cestu vycházejí na 500 milionů dolarů (12 miliard korun). Denní náklady sondy Dawn činí zhruba 590 tisíc dolarů.

Zdaleka nejnákladnějším projektem posledních 15 let je pro NASA mise roveru Curiosity. Celkové náklady na tento projekt se již vyšplhaly na 2,8 miliardy dolarů (téměř 70 miliard korun). Denně tak marsovská mise vychází na astronomických 2,1 milionu dolarů

Zajímavý je z finančního hlediska i projekt Voyager – dvojice sond, cestujících již téměř 38 let vesmírným prostorem stála daňové poplatníky 3,6 miliardy dolarů. Cena ale zahrnuje náklady na obě sondy a vzhledem k mimořádně dlouhému trvání mise (obě sondy jsou stále na cestě) jsou denní náklady projektu Voyager v podstatě zanedbatelné.

Velká mise jako jeden den v Iráku

Každá mise je pochopitelně jiná a srovnávat téměř tříleté působení roveru Curiosity na Marsu, s průletem sondy New Horizons kolem Pluta, není možné. Mnohem zajímavější je lehce nevážné srovnání s jinými aktuálními náklady – výstavba nové bojové lodě amerického námořnictva USS Little Rock, která byla spuštěna na vodu před několika dny, se například vyšplhala na 330 milionů dolarů. Tedy téměř třetinu nákladů na New Horizons. Náklady na pobyt amerických vojáků v Iráku, podle některých údajů, představují až 30 miliard dolarů za jediný měsíc! Za jeden den tak armáda spolkne totéž, co celá mise New Horizons.

scienceogram.org