Kolize u sousedů: Magellanova mračna se před stovkami milionů let srazila

Velká a Malé Magellanovo mračno mají za sebou velkolepou kosmickou srážku

02.11.2018 - Stanislav Mihulka

Magellanova mračna jsou trpasličí galaxie, které věrně provázejí Mléčnou dráhu po dlouhé miliardy let. Stejně jako Mléčná dráha mají i Magellanova mračna bouřlivou historii. Potvrdil to i nedávný výzkum, který vedla Sally Oey z Michiganské univerzity.

Oeyová a její spolupracovníci využili pozorování evropské vesmírné observatoře Gaia, která je skvělá na sledování pohybů hvězd. Pozoruje hvězdy v Mléčné dráze a může sledovat i pohyby hvězd v jiných galaxiích, jako je například Malé Magellanovo mračno.

Srážka Magellanových mračen

Z dat observatoře Gaia vyplývá, že řada hvězd z jihovýchodní oblasti Malého Magellanova mračna, která je známá jako „Wing“, čili „Křídlo“, se pohybuje pryč z dotyčné trpasličí galaxie směrem k Velkému Magellanovu mračnu, rychlostí kolem 64 kilometrů za sekundu. Podle astronomů z trajektorií těchto hvězd vyplývá, že se Velké a Malé Magellanovo mračno před pár sty miliony let srazily ve velkolepé galaktické srážce.

TIP: Dvojice trpasličích galaxií Magellanových mračen byla původně trojicí

V současnosti známe v sousedství Mléčné dráhy 59 trpasličích galaxií. U řady z nich již astronomové potvrdili, že jde o satelity naší Galaxie. Velké a Malé Magellanovo mračno jsou jediné dvě z těchto galaxií, které můžeme vidět pouhým okem. Jak se zdá, je to docela neposedná sebranka.

University of Michigan