Dvojice trpasličích galaxií Magellanových mračen byla původně trojicí

20.09.2018 - Stanislav Mihulka

Nejen Mléčná dráha, ale i Velké Magellanovo mračno je zřejmě galaktickým kanibalem

<p>Magellanova mračna nad soustavou radioteleskopů ALMA</p>

Magellanova mračna nad soustavou radioteleskopů ALMA

Naše Mléčná dráha je jako majestátní vesmírná spirála, kterou zkrášlují trpasličí galaxie. Na naší obloze je nápadná blízká dvojice nepravidelných trpasličích galaxií, čili Velké a Malé Magellanovo mračno. Z velké kosmické dálky to musí být úchvatný pohled. Podle nového výzkumu to tak ale nebývalo vždy.

Benjamin Armstrong a Kenji Bekki z australského centra International Centre for Radio Astronomy Research (ICRAR) detailně prozkoumali strukturu Velkého Magellanova mračna. Zaměřili se přitom na jeho zvláštní rysy, s nimiž si astronomové lámou hlavu už celá desetiletí.

Proč je Velké Magellanovo mračno zvláštní?

Například, většina hvězd obíhá centrum Velkého Magellanova mračna po směru hodinových ručiček, ale část hvězd se pohybuje opačně. Anebo, hvězdy ve Velkém Magellanově mračnu jsou buď velmi staré, nebo naopak velmi mladé.

TIP: Velké a Malé Magellanovo mračno spojuje proud hvězd a proud plynu

Vědci si původně mysleli, že Velké Magellanovo mračno krade hvězdy svému menšímu jmenovci. Výpočetně náročné simulace ale ukázaly, že nejpravděpodobnějším vysvětlením bude srážka a splynutí původního Velkého Magellanova mračna s třetím Magellanovým mračnem, které rovněž obíhalo Mléčnou dráhu. Mělo k tomu dojít asi před 3 až 5 miliardami let.

IFL Science, MNRAS