Konec dohadů: 99,9 % vědců se shoduje, že člověk způsobuje klimatické změny

21.10.2021 - Zuzana Rychlá a ČTK

Vědci se z více než 99,9 procent shodují, že člověk má vliv na změnu klimatu, uvádí studie, která byla zveřejněna v časopise Environmental Research Letters. Její autoři analyzovali téměř 90 000 odborných publikací týkajících se klimatu.

Předchozí obdobný výzkum z roku 2013 uváděl, že na změnách klimatu způsobených člověkem panuje mezi odbornou veřejností 97procentní shoda. Tento výzkum byl vypracován na základě studií z let 1991 až 2012.

Konec dohadů

Nový výzkum se zaměřil na odborné recenzované publikace, které byly zveřejněny od roku 2012 do listopadu 2020. Analýza přitom proběhla ve dvou etapách. V první se badatelé zaměřili na 3 000 náhodně vybraných studií o klimatu. Mezi nimi našli jen čtyři publikace, které byly skeptické k tezi, že člověk zapříčinil klimatickou krizi.

V druhé fázi pak hledali v databázi obsahující 88 125 studií spojení, která obvykle používají klimatičtí skeptici, jako „přirozené cykly“ nebo „kosmické záření“. Tímto způsobem se dostali k 28 článkům, které pochybovaly o vlivu člověka na klimatické změny. Všech 28 těchto publikací ale bylo zveřejněno v méně renomovaných časopisech.

TIP: Co čeká Evropu v roce 2050? Rozhovor s vědkyní výzkumného projektu Copernicus

„Je to opravdu uzavřený případ. Ve vědecké komunitě není žádný významný odborník, který by pochyboval o klimatických změnách způsobených člověkem,“ zdůraznil hlavní autor studie a hostující vědecký pracovník na americké Cornellově univerzitě Mark Lynas.