Konec mise? Americké meziplanetární cubesaty MarCO už měsíc nekomunikují

07.02.2019 - Stanislav Mihulka

Americké cubesaty „WALL-E“ a „Eve“ patrně završily svou úspěšnou misi. Operátoři s nimi již měsíc nemohou navázat spojení

<p>Cubesaty MarCO u planety Mars</p>

Cubesaty MarCO u planety Mars

Laboratoř tryskového pohonu americké vesmírné agentury NASA v těchto dnech oznámila, že už déle než měsíc nemá spojení s revolučními meziplanetárními cubesaty MarCO. Maličké sondy, které byly součástí mise InSight a kterí si svým statečným letem k Marsu získaly pozornost světové veřejnost, tak fakticky ukončily svou misi.

Cubesat MarCO přezdívaný „WALL-E“ se naposledy ozval pozemským operátorům 29. prosince loňského roku (2018), zatímco druhý, který se jmenuje „Eve“, naposledy komunikoval se zemí letos 4. ledna. Cubesaty dál poletí vesmírem, ale my se o nich už asi nic moc nedozvíme. Příčiny ztráty spojení nejsou jasné. Možných vysvětlení je prý několik, včetně problémů se senzory, které udržují cubesaty ve správné poloze směrem ke Slunci.

Mise cubesatů MarCO

Mise cubesatů MarCO začala v květnu 2018, kdy jako sekundární náklad nosné rakety Atlas 5 doprovodily do vesmíru robotického planetárního geologa InSight. Když InSight přistával na Marsu, tak cubesaty prolétaly kolem a měly za úkol přenášet komunikaci, aby operátoři mise InSight měli k dispozici telemetrii přistávající sondy v reálném čase.

TIP: Nejen InSight: Na misi k Marsu uspěly i první meziplanetární cubesaty

Operátoři Laboratoře tryskového pohonu si misi cubesatů k Marsu pochvalují jako úspěšnou. Pokud jde o jejich další osud, původně se počítalo s tím, že pozemní kontrola sledovala cubesaty i za oběžnou dráhou Marsu. Odborníci Laboratoře tryskového pohonu nevyloučili, že se budou ještě snažit navázat s cubesaty spojení, když k tomu nastanou příhodné podmínky letos v létě.

SpaceNews