Nejen InSight: Na misi k Marsu uspěly i první meziplanetární cubesaty

30.11.2018 - Stanislav Mihulka

Marsovská mise InSight neznamená jen úspěšné přistání sondy na rudé planetě. Jde také o velký úspěch meziplanetárních nanosatelitů

Ještě počátkem letošního roku platilo, že všechny cubesaty, které lidstvo vypustilo do vesmíru, se pohybovaly jen na oběžné dráze kolem Země. Dál si žádný z nich netroufl. Vše se ale změnilo, když s společně s misí InSight vyrazily k rudé planetě i dva cubesaty programu Mars Cube One - MarCO-A a MarCO-B.

Všichni s napětím sledovali, jak sondy velikosti kufříku, kterým se přezdívá „WALL-E“ a „EVE“, uspějí na samostatném letu vesmírným prostorem do vzdálenosti 484 milionů kilometrů. A jestli budou cubesaty schopné splnit úkoly, které jim jejich operátoři připravili. Jejich hlavním úkolem bylo vyzkoušet přenos vysílání sondy InSight na Zemi a otestovat přitom miniaturizovaný komunikační systém. Mezi jejich další úkoly patřilo i pořízení snímků Marsu a okolí a sběr vědeckých dat.

Úspěch cubesatů u rudé planety

Pár dní po úspěšném přistání robotického modulu InSight na Marsu je jasné, že i cubesaty programu MarCO, který přišel na 18 milionů dolarů (asi 410 milionů Kč), uspěly na jedničku. Cubesaty dokázaly přenášet komunikaci během přistání mise InSight a poslaly také několik pěkných snímků Marsu.

TIP: Miniaturní cubesaty Wall-E a Eva míří k rudé planetě

Cubesaty programu MarCO zahájily novou éru meziplanetárních letů. Názorně předvedly, že můžeme vysílat do Sluneční soustavy malé a tudíž relativně levné sondy, které ale přesto mohou přinést cenné výsledky. Meziplanetární cubesaty se budou vyloženě hodit na mise, kde hrozí větší rizika než obvykle. V dohledné době zamíří do meziplanetárního prostoru další nanosatelity, například letka cubesatů mise Exploration Mission-1 (EM-1), kterou by měla vynést do vesmíru na svém prvním letu velká nosná raketa NASA Space Launch System.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL