Miniaturní cubesaty Wall-E a Eva míří k rudé planetě

Technologie nanosatelitů vyráží do vesmíru. Američané posílají dva cubesaty k Marsu

04.05.2018 - Stanislav Mihulka

V sobotu 5. května by měl vyrazit na cestu k Marsu robotický modul InSight. Na rudé planetě bude jako první zařízení zkoumat vnitřní stavbu Marsu. InSight se ale na cestu nevydává úplně sám.

Planetární sondu budou doprovázet dva totožné cubesaty NASA, kterým konstruktéři přezdívají Wall-E a Eva, podle hlavních hrdinů animovaného filmu „Wall-E“ společnosti Pixar z roku 2008. Pokud doletí k Marsu, tak se stanou prvními cubesaty u jiné planety.

Wall-E a Eva poletí k Marsu

Oficiálně se cubesaty jmenují Mars Cube One (MarCO). Do vesmíru poletí InSight i cubesaty v nosné raketě Atlas V, která odstartuje z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii. Půjde o historicky první meziplanetární let ze západního pobřeží USA.

TIP: Mise do neznáma: Flotila cubesatů míří do přehlížené ignorosféry

Cubesaty Wall-E a Eva poletí k Marsu samostatně a měly by prolétnout kolem planety. Budou sice vysílat na Zemi data o sondě InSight, ta ale bude se Zemí komunikovat prostřednictvím jiných sond NASA na oběžné dráze Marsu. Klíčovým úkolem cubesatů je vyzkoušet tuto technologii za oběžnou dráhou Země a předvést, jak by se maličké sondy mohly uplatnit ve výzkumu Sluneční soustavy.

Space.com, NASA