Mise do neznáma: Flotila cubesatů míří do přehlížené ignorosféry

25.04.2017 - Stanislav Mihulka

Doposud neprobádanou spodní část termosféry prozkoumají cubesaty programu QB50

Cubesat -<p>Model cubesatu programu QB50</p>
Cubesat -

Model cubesatu programu QB50

18. dubna odstartovala z floridského kosmodromu Cape Canaveral Air Force Station mise Cygnus CRS OA-7. Nosná raketa Atlas V vynesla nákladní loď Cygnus společnosti Orbital ATK, které se již spojila s Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS a také další satelity. Součástí nákladu je i flotila 38 cubesatů, malých satelitů mezinárodního programu QB50, jehož účelem je prozkoumat nízké vrstvy termosféry, zhruba v oblasti 90 až 300 kilometrů nad zemských povrchem.

Flotila do ignorosféry

Tato část atmosféry je velmi málo prozkoumaná a odborníci ji proto přezdívají „ignorosféra“. V těchto výškách je už vzduch příliš řídký na to, aby ta mohl probíhat výzkum s využitím letadel nebo balónů. Zároveň je zde ale vzduchu stále tolik, že tu nejsou vhodné podmínky pro satelity.

TIP: Menší a levnější: Nanosatelity otevírají dveře univerzitnímu výzkumu vesmíru