Konkurence houstne: Švédsko se hlásí o místo na trhu se starty malých satelitů

29.11.2017 - Stanislav Mihulka

Švédsko hodlá vypouštět malé satelity ze svého severského kosmodromu Esrange

Esrange - Start sondážní rakety ze švédského kosmodromu Esrange Space Center

V poslední době se roztrhl pytel s malými satelity a také s projekty systémů, které je mají dostat na oběžnou dráhu. Do rozšiřujícího se trhu se starty malých satelitů se teď hlásí i Švédsko. Švédská vláda připravuje adaptaci švédského národního kosmodromu Esrange Space Center právě k tomuto účelu.

Kosmodrom Esrange se nachází na severu Švédska a byl oficiálně otevřen v roce 1966. Podle údajů státem vlastněné kosmické agentury Swedish Space Corporation (SSC) z kosmodromu od té doby vzlétlo asi 520 stratosférických balonů a více než 550 sondážních raket.

Sondážní rakety a malé satelity

Sondážní rakety (anglicky sounding rocket) jsou rakety, které nesou přístroje pro experimenty a měření během suborbitálního letu. Tyto rakety jsou pro vědce i inženýry výhodné nízkou cenou, krátkou dobou přípravy ke startu, a také schopností provádět výzkum ve výškách, které nejsou běžně dosažitelné pro horkovzdušné balony ani orbitální satelity.

TIP: Poloviční úspěch: Novozélandští Rocket Lab vypustili svou první raketu

Právě Esrange Space Center se loni v dubnu stalo místem, odkud vzlétla zatím největší sondážní raketa Evropy. Pokud Švédsku vyjdou jeho plány, mohlo by se brzy přidat k více než desítce zemí, které již dnes vypouštějí na oběžnou dráhu malé satelity.

Space News

• Zdroj fotografií: Swedish Space Corp.