Kráter ve tvaru spermie prozrazuje mokrou minulost Marsu

12.02.2018 - Stanislav Mihulka

Mars býval plný vody. Dodnes to můžeme rozpoznat na jeho povrchu

Mars je sice dost daleko, ale díky skvostným snímkům povrchu planety posílaným americkým satelitem Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) je jako na dosah ruky. Satelit MRO svým kamerovým systémem High-Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) pořídil i pozoruhodný snímek jednoho z kráterů Marsu.

Kráter na fotografii připomíná spermii anebo v méně mládeži nepřístupné verzi pulce. Jde o impaktní kráter, který vznikl po dopadu meteoritu. Velikost kráteru je asi 150 až 200 metrů. Nápadná struktura ocasu „spermie“ vznikla až později, když se stěna kráteru naplněného vodou na jenom místě protrhla a voda se vyvalila ven.

Podle odborníků NASA je na snímcích z povrchu Marsu a dalších podobných míst často obtížné poznat, jakým směrem se takovými kanály valila voda. V případě tohoto kráteru to neplatí, protože máme k dispozici klíčovou informaci o tvaru terénu.

TIP: Kam zmizela voda Marsu? Možná ji nasákly místní horniny

Detailní studium snímků kráteru ve tvaru spermie by tím pádem mělo prozradit leccos zajímavého o historii aktivity vody v této oblasti Marsu i na celé Rudé planetě, která bývala na povrchu mnohem více zavodněná, než je dnes.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona