Která planetka je nyní pro Zemi největším rizikem?

06.10.2018 - Michal Švanda

<p>Potenciálně nejvíce nebezpečná planetka „strefí“ Zemi s pravděpodobností 0,16 %</p>

Potenciálně nejvíce nebezpečná planetka „strefí“ Zemi s pravděpodobností 0,16 %

Naše planeta vždy byla, je a bude ohrožena srážkami s ostatními kosmickými tělesy. Riziko pak plyne především z velikosti kolizní částice. Přestože tedy metrové a menší objekty křižují zemskou dráhu denně, pro život pod ochranou silného atmosférického obalu nepředstavují nebezpečí.

Riziko roste s velikostí těles, s níž ovšem naštěstí zároveň klesá četnost možných srážek. Astronomové identifikovali mezi planetkami několik skupin objektů, jež jsou potenciálně nebezpečné – a dokonce je tak označují: nejčastěji zkratkou PHO (potentially hazardous object) nebo přímo PHA (potentially hazardous asteroid). Tato tělesa se jednak k Zemi přibližují a jednak jsou dostatečně velká.

V současnosti známe kolem 1 800 PHA, přičemž asi 160 z nich je zřejmě větších než 1 km. Ze známých objektů představuje podle tabulek NASA největší nebezpečí asteroid 410777 (2009 FD), měřící zhruba 160 m, u nějž dosahuje pravděpodobnost impaktu na Zemi v letech 2185–2198 celých 0,16 %. Další planetky v pořadí se pojí s řádově nižším rizikem.