Laboratoř na čipu od IBM pomůže lékařům detekovat rakovinu

10.08.2016 - Stanislav Mihulka

Nová laboratoř na čipu roztřídí řetězce DNA nebo třeba viry

Vědci společnosti IBM vyvinuli novou laboratoř na čipu (anglicky lab-on-a-chip), tedy zařízení, které spojuje několik laboratorních úkonů na ploše maximálně pár čtverečních centimetrů. S touto technologií je teď poprvé v historii možné roztřídit biologické částice o velikosti pár desítek nanometrů.

Týmu IBM se povedlo s tímto zařízením rozdělit podle velikosti částice biologického původu, až do minimálního průměru 20 nanometrů. To znamená, že může pracovat s řetězci DNA nebo třeba viry.

Když laboratoř na čipu rozdělí biologické částice, tak je pak odborníci mohou mnohem snadněji a také rychleji analyzovat. Až doposud bylo možné podobnými technologiemi třídit minimálně 50krát větší biologické částice, což přibližně odpovídá velikosti nádorové buňky.

TIP: Důmyslné ledviny na čipu by mohly zachraňovat lidské životy

Lékaři od nového zařízení očekávají především to, že jim pomůže detekovat rakovinu a další závažná onemocnění v jejich nejranějších fázích, což bývá pro vyléčení rakoviny zcela klíčové.

IBM, Nature Nanotechnology