Legenda jménem ČKD: Továrna, která vyrobila vše, od špendlíku po lokomotivu

24.05.2019 - Jiří Pernes

Přelom 19. a 20. století byl érou převratných objevů a vynálezů, jež provždy změnily svět. Symbolem tohoto převratu se stal Thomas Alva Edison, ale vynikající vynálezce a techniky daly světu i české země

<p>Prvorepubliková akcie společnosti Kolben a Daněk</p>

Prvorepubliková akcie společnosti Kolben a Daněk


Reklama

Když se v  roce 1896 vrátil do Čech z USA čtyřiatřicetiletý inženýr Emil Kolben, nikdo netušil, že do českého podnikatelského prostředí vstupuje zásadní osobnost. Ve své práci využil bohatých zkušeností, které nabyl ve firmě Edison Machine Co., a to nejprve jako Edisonův asistent, později jako ředitel technických kanceláří a laboratoří. Kolben se podílel na vývoji elektrických motorů a dynam a jedním z výsledků jeho práce se stal tramvajový motor. Další zkušenosti získal ve Švýcarsku, kde v roce 1892 nastoupil jako šéfkonstruktér firmy Oerlikon, jež vyráběla vícefázové generátory. 

Mistr v akci

Po příchodu do Prahy založil Kolben vlastní elektrotechnickou továrnu. Během tří let se počet jejích zaměstnanců zvýšil z původních 25 na 400. Zpočátku dodávala především motory, generátory a jeřábové pohony. V roce 1898 se firma Kolben a spol. změnila na akciovou společnost a přijala nový název Elektrotechnická akciová společnost. Její součástí se stala modelárna, slévárna, kovárna a elektrárna.

V roce 1900 vyjela z továrny první lokomotiva, později firma zhotovila zařízení elektrárny v Holešovicích a na Světové výstavě v Paříži získala zlatou medaili za tisící alternátor. V roce 1901 zahájila výrobu parních válců a turbín a rok poté zhotovila pro londýnskou elektrárnu dva alternátory o průměru 7 metrů. V roce 1907 začala Kolbenova Elektrotechnická akciová společnost společně s Ringhofferovou strojírnou budovat automobilku Praga

Expanze podniku před první světovou válkou byla obdivuhodná: do roku 1910 dodal kolem 10 000 elektrických strojů a zařízení pro 70 velkých elektráren včetně rozvoden, a to nejen v Evropě, ale dokonce až v Austrálii

Zrodila se ČKD

Rozmach společnosti pokračoval i po první světové válce. Roku 1921 se spojila s První Českomoravskou továrnou na stroje v Praze a přejmenovala se na Českomoravská-Kolben. V roce 1923 vypracovala projekt tepelné elektrárny v Ervěnicích, poté začala pracovat na projektu elektrizace železnic a vyrábět první elektrické lokomotivy. Následně došlo k další fúzi.

TIP: Baťovský zázrak: Jak dostal Jan Antonín Baťa firmu na vrchol?

V roce 1927 vznikla spojením s Akciovou společností Strojírny, dříve Breitfeld, Daněk a spol., Českomoravská-Kolben-Daněk (ČKD) a Emil Kolben se stal jejím generálním ředitelem.

V době největšího rozmachu měl podnik 12 000 zaměstnanců a jeho produkce skutečně naplňovala podnikové heslo „Vyrábíme vše, od špendlíku po lokomotivu“. V roce 1930 zahájil dokonce výrobu letadel a měl významný podíl na elektrifikaci Slovenska. ČKD začala dodávat také tanky a v roce 1936 vyjel z jejích bran první trolejbus pro Prahu.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Tajemství české minulosti

  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Přistání na letišti Courchevel je možné pouze se speciální licencí – jde o páté nejnebezpečnější letiště světa.

Zajímavosti

Současné kombajny váží desítky tun a velice zatěžují půdu na polích, což ohrožuje jejich úrodu.

Věda
Reklama

Konstelace satelitů Swarm

Vesmír

Eisenhower považoval za nejlepšího německého velitele Gerda von Rundstedta (zcela vlevo).

Válka
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907