Lidé obhospodařovali téměř celý povrch planety už před 12 tisíci lety

23.04.2021 - Stanislav Mihulka

Podle nové studie mezinárodního vědeckého týmu byly před 12 000 lety oblasti nedotčené lidmi téměř stejně vzácné, jako je tomu dnes.

<p>Göbekli Tepe v Turecku je jedním z nejstarších zastavěných území na světě. Lidé v té době ale měnili krajinu udržitelným způsobem.</p>

Představa o panenské a nedotčené krajině před několika sty lety je podle vědců mýtem. Kromě Antarktidy byla podle nich většina pozemské souše osídlena a změněna již před 12 000 lety, tedy na konci nejmladší doby ledové. Dřívější teze přitom pracovaly s tím, že většina planety byla až do průmyslové revoluce lidmi relativně nedotčena.

Nový pohled na historii obhospodařování země člověkem je dílem studie vědců z deseti institucí z celkem šesti zemí. Podle vedoucího skupiny, profesora Erla Ellise z Marylandské univerzity se ukazuje, že většina oblastí, které jsme v nedávné minulosti považovali za nedotčené a panensky divoké, měly za sebou poměrně dlouhou historii lidského osídlení a s ním souvisejících změn.

TIP: Tisíce lesních ostrovů: Jak nejstarší obyvatelé Amazonie změnili krajinu

Před zavedením intenzivního a plošného zemědělství se podle badatelů lidský vliv projevoval především častým vypalováním porostů, intenzivním lovem a záměrným šířením semen rostlin, které byly pro tehdejší lidi užitečné. Vědci jsou přesvědčeni, že by jejich výzkum mohl změnit náš pohled na ochranu přírody a krajiny. Podle nich není hlavním problémem samotná lidská přítomnost a její vliv. Minulost krajiny ukazuje, že lidé mohou s přírodou dlouhodobě koexistovat, pokud ji využívají v rozumné míře.