Lidé obhospodařovali téměř celý povrch planety už před 12 tisíci lety

Podle nové studie mezinárodního vědeckého týmu byly před 12 000 lety oblasti nedotčené lidmi téměř stejně vzácné, jako je tomu dnes.

23.04.2021 - Stanislav Mihulka

Představa o panenské a nedotčené krajině před několika sty lety je podle vědců mýtem. Kromě Antarktidy byla podle nich většina pozemské souše osídlena a změněna již před 12 000 lety, tedy na konci nejmladší doby ledové. Dřívější teze přitom pracovaly s tím, že většina planety byla až do průmyslové revoluce lidmi relativně nedotčena.

Nový pohled na historii obhospodařování země člověkem je dílem studie vědců z deseti institucí z celkem šesti zemí. Podle vedoucího skupiny, profesora Erla Ellise z Marylandské univerzity se ukazuje, že většina oblastí, které jsme v nedávné minulosti považovali za nedotčené a panensky divoké, měly za sebou poměrně dlouhou historii lidského osídlení a s ním souvisejících změn.

TIP: Tisíce lesních ostrovů: Jak nejstarší obyvatelé Amazonie změnili krajinu

Před zavedením intenzivního a plošného zemědělství se podle badatelů lidský vliv projevoval především častým vypalováním porostů, intenzivním lovem a záměrným šířením semen rostlin, které byly pro tehdejší lidi užitečné. Vědci jsou přesvědčeni, že by jejich výzkum mohl změnit náš pohled na ochranu přírody a krajiny. Podle nich není hlavním problémem samotná lidská přítomnost a její vliv. Minulost krajiny ukazuje, že lidé mohou s přírodou dlouhodobě koexistovat, pokud ji využívají v rozumné míře.