Lunární sonda NASA objevila místo dopadu izraelského modulu Berešít

21.05.2019 - Stanislav Mihulka

Experti NASA zjistili, kde se v Moři jasu rozbil izraelský modul. Jeho trosky budou dále zkoumat

<p>Místo dopadu izraelské sondy Berešít.</p>

Místo dopadu izraelské sondy Berešít.

Na začátku dubna sledoval celý svět odvážný pokus izraelské soukromé společnosti SpaceIL, jejíž modul Berešít měl jako první soukromé zařízení přistát na Měsíci. Velkým úspěchem přitom již byla samotná stavba modulu a jeho vyslání k Měsíci s využitím nosné rakety Falcon 9 americké společnosti SpaceX. Pokus bohužel skončil neúspěchem kvůli selhání gyroskopu a následné ztrátě spojení s izraelskou sondou.

Podle posledních údajů telemetrie měl modul Berešít ve výšce 150 metrů rychlost přes 500 kilometrů za hodinu a podobnou rychlostí zřejmě narazil do povrchu Luny, což vedlo k jeho destrukci. Americká lunární sonda Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) podle všeho nedávno vystopovala místo dopadu modulu Berešít, které se nachází v měsíčním Moři jasu.

Objev místa dopadu Berešít

NASA nejprve odhalila oblast dopadu sondy Berešít analýzou dostupných dat o závěrečné fázi letu modulu. Tím určili oblast dopadu s přesností na několik kilometrů. Když nad touto oblastí přeletěla sonda LRO ve výšce 90 kilometrů, tak pořídila černobílé snímky území. V NASA poté porovnali nové snímky se záběry oblasti, které byly pořízené před dopadem izraelského modulu.

TIP: První soukromá mise dopraví na Měsíc časovou schránku z Izraele

Nakonec se jim s velkou jistotou podařilo určit samotné místo dopadu. Není tam patrný žádný zřetelný kráter, jaký by se objevil po dopadu meteoritu. Modul Berešít se pohyboval přece jenom mnohem pomaleji než meteority, letěl pod velmi pozvolným úhlem a oproti meteoritům byl také poměrně lehký. NASA bude místo dopadu dále zkoumat. Chtějí hlavně zjistit, jestli nehodu přežil systém pro odrážení laserových paprsků Lunar Retroreflector Array (LRA), který by bylo možné dále využít.

• Zdroj fotografií: NASA/GSFC/Arizona State University