Magie emocí: Některé barvy způsobují, že jsme více altruističtí

08.01.2020 - Stanislav Mihulka

Barvy ovlivňují mozek a tím pádem i naše chování. Vědci zjišťovali, která barva podporuje nezištné chování

<p>Barvy ovládají naše emoce</p>

Barvy ovládají naše emoce

Altruismus, čili jednání ve prospěch jiných lidí, bývá spojováno s vysokým morálním standardem. Jak ale ukazuje nedávný výzkum týmu čínských vědců, naši ochotu pomáhat druhým ovlivňují i faktory okolního prostředí, jako jsou například barvy. Některé lidský altruismus zesilují, jiné naopak oslabují.

Modrá je dobrá, už je to tak...

Už delší dobu víme, že barvy mohou významně ovlivňovat chování řady druhů živočichů. Kupříkladu červená barva podstatně zvyšuje agresivitu u některých druhů ptáků. A v posledních letech probíhají výzkumy vlivu barev na lidské chování a emoce. Vědci už například zjistili, že červená barva vede lidi k agresivnějším nabídkám na aukcích.

TIP: Jaká barva nejvíce uklidňuje? Jaká je barva luxusu? A jaká je nejvíce sexy?

Experimenty s dobrovolníky, kteří byli při hraní hry vystaveni různým barvám, ukázaly, že obzvláště modrá barva vyvolává u lidí sklony k altruismu a nezištnému chování. Naopak vystavení červené barvě vede k tomu, že lidé volí více sobecké postupy. Klíčem je zřejmě to, že barvy ovlivňují mechanismy, s nimiž mozek zpracovává informace. Nových poznatků bude možné využít například při reklamních či charitativních kampaních.