Malý svět s ledovými erupcemi: Na Ceres se tyčí masivní kryovulkán

Kryovulkán Ahuna Mons na povrchu Ceres dosahuje výšky 4 kilometrů

16.09.2016 - Stanislav Mihulka

Vulkán Ahuna Mons se tyčí do výšky 4 kilometrů a jeho základna se rozprostírá do šířky 18 kilometrů. I na Zemi by taková sopka stála za pozornost, natož na trpasličí planetě Ceres s průměrem pouhých 950 kilometrů.

Navíc nejde o sopku, kterou by proudila láva, tak jak to známe na Zemi. Ahuna Mons, dominanta povrchu Ceres, je kryovulkán a namísto lávy chrlí v opakovaných erupcích směs ledu, vody a solí.

Na povrchu trpasličí planety panuje průměrná teplota kolem mínus 40 °C. Vzhledem k tomu je dost pravděpodobné, že se pod povrchem Ceres může dlouhodobě vyskytovat kapalná voda.

Unikátní geologicky mladý kryovulkán

Vědci NASA z týmu sondy Dawn, která teď zkoumá Ceres z oběžné dráhy, nenalezli nic, co by svědčilo pro klasický vulkanismus. Proto se domnívají, že Ahuna Mons vznikl působením kryovulkanismu. Jde o momentálně jediný známý případ kryovulkánu, který by měl být tvořený slaným ledovým bahnem, který vznikl v geologicky nedávné minulosti.

TIP: Záhada skvrn na Ceres: Nový výzkum ukazuje na přítomnost prací sody

Na povrchu Ahuna Mons je patrných jen pár kráterů, což svědčí pro vznik kryovulkánu před maximálně pár sty miliony let. Stop po kryovulkanismu je ostatně na Ceres k vidění daleko více.

Arizona State University, Science