Měla to být nejrychlejší zásobovací mise k ISS: Ruská raketa ale nevzlétla

Měla to být rekordně rychlá cesta k Mezinárodní vesmírné stanici, start ruské rakety ale musel být zrušen pouhých dvanáct sekund před vzletem

13.02.2018 - Stanislav Mihulka

Neděle 11. února 2018 se měla zapsat do historie letů k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Rusko připravilo let zásobovací lodi Progress MS-08, v kódu NASA označené jako Progress 69, který se měl stát nejrychlejším zásobovacím letem k této orbitální stanici. Zásobovací loď se měla připojit k modulu Zvezda za pouhé 3,5 hodiny po startu z Bajkonuru. Během té doby by stihla dvakrát oběhnout kolem Země.

Progress 69 má na ISS dopravit asi 2,5 tuny nákladu. Má na palubě jídlo, palivo a další materiály, včetně 705 kg paliva pro motory ISS, 50 kg kyslíku a vzduchu a 420 kg vody.

Dvanáct sekund do startu...

Nosná raketa Sojuz 2.1a byla připravena ke startu na rampě kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. Běželo odpočítávání, dvanáct sekund před startem se ale neodpojila jedna z věží startovací rampy a start byl ihned poté zastaven. Dodejme, že takové situace jsou u ruských raket Sojuz vzácné.

TIP: Aktuálně: Druhý start ruské rakety z kosmodromu Vostočnyj skončil krachem

Příští příležitost ke startu dostane loď Progress 69 už v úterý 13. února. Podmínkou startu ale je, že se ruským inženýrům podaří identifikovat a odstranit příčiny potíží, které vedly k zastavení nedělního startu.

RSC Energia