Mezihvězdný objekt 'Oumuamua by mohl být obrovským shlukem kometárního prachu

08.02.2019 - Stanislav Mihulka

Ani asteroid, ani mezihvězdná sonda. Mezihvězdný objekt 'Oumuamua byl zřejmě jen shlukem trosek po rozpadu komety

<p>'Oumuamua na cestě ven ze Sluneční soustavy</p>

'Oumuamua na cestě ven ze Sluneční soustavy

První známý návštěvník z mezihvězdného prostoru 'Oumuamua je už dávno pryč. Vědci se ale stále ještě dohadují, co byl tenhle objekt vlastně zač. Podle nové představy by tenhle podivný vesmírný „cestovatel“ mohl být monstrózním shlukem prachu, který se vytvořil po rozpadu komety.

Autorem nové hypotézy je americký astronom českého původu Zdeněk Sekanina z Laboratoře tryskového pohonu NASA, který pracuje v USA od emigrace v roce 1968. Jeho vysvětlení je založené na pozorování rozpadu komet ve Sluneční soustavě, po jejich přiblížení ke Slunci.

Asteroid, planetesimála nebo snad sonda?

'Oumuamua je prvním mezihvězdným objektem, kterého jsme si všimli. Není divu, že dráždí fantazii odborníků i veřejnosti. V řadě ohledů je to výjimečné těleso a už se objevila celá řada hypotéz o tom, co 'Oumuamua vlastně je. Podle některých je to asteroid či kometa, podle jiných zase rozpadlá planetesimála, čili malé těleso, z jakých se postupně tvoří planety. Mluvilo se dokonce i o tom, že by to mohla být mimozemská sonda.

TIP: Nově objevená mezihvězdná planetka se nepodobá žádnému známému tělesu

Sekaninovu hypotézu inspirovala pozorování komety C/2017 S3 (Pan-STARRS), která přiletěla z Oortova mračna, prodělala dva bouřivé výtrysky hmoty a rozpadla se ještě předtím, než se dostala ke Slunci. Vědci přitom zaznamenali zvláštní výsledky, podle nichž se tato kometa před svým závěrečným rozpadem změnila na veliký shluk propojených zrn prachu.

LiveScience