Miliarda hvězd ve 3D: Tým observatoře Gaia publikoval první katalog hvězd

22.09.2016 - Stanislav Mihulka

Observatoř Gaia pracuje na plné obrátky a astronomové teď dostali první ochutnávku z jejích dat

<p>Evropská observatoř Gaia ve vesmíru</p>

Evropská observatoř Gaia ve vesmíru

Gaia je vesmírná observatoř Evropské kosmické agentury (ESA), jejímž úkolem je sestavit co nejlepší trojrozměrnou mapu blízkého okolí Sluneční soustavy v naší Galaxii.

Před pár dny odborníci z týmu této observatoře publikovali první katalog, sestavený z dat této sondy. Jde o zatím nejrozsáhlejší průzkum vesmírných těles na naší obloze. Observatoř Gaia určila přesnou polohu a jasnost celkem 1 142 miliardy hvězd. Kromě toho ještě katalog nabízí vzdálenost a zdánlivý pohyb po obloze pro více než 2 miliony hvězd.

Gaia se pustila do práce v červenci 2014. Zmíněný nový katalog zahrnuje data z prvních 14 měsíců pozorování. Podle vědeckého ředitele ESA Alvara Giméneze je Gaia špičkovým nástrojem astrometrie, díky kterému teď lze vytvářet hvězdné mapy s dříve nevídanou přesností.

TIP: Družice Gaia zahájila provoz. Vytvoří mapu a 3D model Mléčné dráhy

Timo Prusti z týmu observatoře Gaia potvrzuje, že satelit funguje, jak má. Vše nasvědčuje tomu, že Gaia je schopná analyzovat data o miliardě hvězd. K dispozici jsou sice zatím jenom předběžná data, ale Prusti a jeho kolegové je chtěli co nejdříve poskytnout astronomům celého světa.

• Zdroj fotografií: ESA/ATG medialab; ESO/S. Brunier