Mise splněna: Sonda MAVEN potvrdila, že Mars přišel o 90 % oxidu uhličitého

05.04.2017 - Stanislav Mihulka

Atmosféra Marsu byla v minulosti mnohem hustší. O drtivou většinu oxidu uhličitého ale planeta přišla poté, co zmizel její magnetický štít

MAVEN -<p>Sonda Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) na oběžné dráze Marsu</p>
MAVEN -

Sonda Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) na oběžné dráze Marsu

Rudá planeta je dnes mrazivou pustinou s velmi řídkou atmosférou, jejíž hustota odpovídá asi 1 procentu pozemské atmosféry. Většina vody Marsu zamrzla do polárních čepiček. Planetární vědci ale nevěří, že tomu tak bylo vždy. V některých oblastech Marsu jsou minerály, které na Zemi vznikají působením vody.

Na povrchu Marsu prokazatelně existují úvary, které nesou stopy po působení stojaté i tekoucí vody. Pokud tedy v minulosti na Marsu existovala kapalná voda, musela mít planeta mnohem hustší atmosféru.

MAVEN a osud atmosféry Marsu

Odkrýt osud atmosféry Marsu bylo hlavním úkolem americké sondy MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution), která je již ro a půl na oběžné dráze Marsu. Sonda měla mimo jiné zjistit, zda oxid uhličitý na Marsu zamrzl do polárních čepiček, navázal se do hornin anebo jestli zmizel do vesmíru.

TIP: Nová teorie: Byl dávný Mars obyvatelný díky výtryskům metanu?

Sonda měřila obsah dvou izotopů argonu, argonu-36 a argonu-38 a vědci zjištěné hodnoty porovnali s výchozím stavem ve Sluneční soustavě. Z toho pak následně odvodili, že kolem 90 % oxidu uhličitého zmizelo z atmosféry Marsu do vesmíru. Stalo se to před 4,1 miliardami let, když Mars přišel o svůj magnetický štít. Dalších pár set milionů let pak stačilo, aby oxid uhličitý z atmosféry rudé planety zmizel.

New Scientist, Science