Mladou hvězdu Elias 2-27 zdobí zvláštní spirální ramena

04.10.2016 - Stanislav Mihulka

Masivní protoplanetární disk hvězdy Elias 2-27 skrývá zřetelná spirální ramena

Elias 2-27 -<p>V protoplanetárním disku hvězdy Elias 2-27 jsou zvláštní spirální ramena</p>
Elias 2-27 -

V protoplanetárním disku hvězdy Elias 2-27 jsou zvláštní spirální ramena

Atakamská velká milimetrová anténní soustava radioteleskopů (ALMA) v severní Chile se opět vyznamenala. V protoplanetárním disku čerstvě zrozené hvězdy Elias 2-27 objevila úchvatná spirální ramena.

Zřejmě jde o projev působení takzvaných hustotních vln (anglicky density waves), gravitačních poruch v protoplanetárním disku. Okolí hvězdy Elias 2-27 díky tomu připomíná spirální galaxii, i když v mnohem skromnějším měřítku.

Podle vedoucí výzkumu Laury Pérez z Max Planck Institute for Radio Astronom v německém Bonnu jde o první přímý doklad existence hustotních vln v protoplanetárním disku. Astronomové už v protoplanetárních discích sice pozorovali podobné jevy už dříve, až doteď si ale nebyli jistí, jestli nejde jen o povrchové struktury. ALMA ale vidí i do protoplanetárního disku a jednoznačně ukázala, že v disku hvězdy Elias 2-27 jsou spirální ramena.

TIP: 7 °C nad absolutní nulou: Protoplanetární disky jsou chladnější, než se čekalo

Hvězda Elias 2-27 je od nás vzdálená přibližně 450 světelných let a vznikla asi před 1 milionem let ve hvězdné porodnici Rho Ophiuchi v souhvězdí Hadonoše. Na to, že hmotnost hvězdy činí jenom zhruba polovinu Slunce, je její protoplanetární disk až neslušně masivní.

NRAO