Mohl před Velkým třeskem existovat jiný vesmír?

03.02.2018 - Michal Švanda

Dosavadní věda má Velký třesk jako počátek všeho

Každá odpověď na tuto otázku bude čirou spekulací, i když možná podloženou vědecky rozumnou hypotézou. Problém tkví již ve spojení „před Velkým třeskem“. V současném chápání uvedeného pojmu byl Velký třesk počátkem všeho. Zrodil se při něm nejen náš vesmír, ale rovněž „souřadnice“, tak jak je používáme: Vznikly souřadnice prostorové i souřadnice časová, a žádné „před“ tedy nebylo. Přesto existují abstraktní hypotézy, jež se zobecněním pojmu „před“ pracují.

TIP: Jak se vznikl vesmír? Počítačová simulace ukazuje vývoj po Velkém třesku

V teorii tzv. cyklického vesmíru počíná kosmos Velkým třeskem, do určité fáze se rozpíná, poté se začne smršťovat a končí Velkým křachem – jakousi formou Velkého třesku pro další vesmír. Mezi oběma „vesmíry“ se však nepřenáší žádná informace: Pokud by tedy v nějakém „předchozím“ kosmu existovala souřadnice, jež by se dala chápat jako čas, skončila by Velkým křachem a do následného – „našeho“ – vesmíru by již nepokračovala. V něm by se vytvořil „náš“ čas.

Hypotéza cyklického vesmíru má ovšem několik trhlin a mezi ty největší patří skutečnost, že se náš kosmos rozpíná zrychleně – přičemž nic nenaznačuje, že by se měl daný stav v budoucnu změnit. Cyklický vesmír tak leží mimo teorie hlavního proudu.