Může kolem nebezpečného pulzaru obíhat planeta?

22.06.2019 - Michal Švanda

<p>V roce 1992 byla objevena první exoplaneta. Spolu s dalšími dvěma krouží kolem pulzaru PSR 1257+12.</p>

Jako pulzar označujeme neutronovou hvězdu, která rychle rotuje a je zdrojem rádiového záření. Fakt, že jde o neutronovou hvězdu, znamená, že se nachází v závěrečném stadiu života. Zmíněné objekty typicky vznikají při výbuších supernov, tedy při událostech s téměř katastrofickým dopadem na své bezprostřední okolí.

TIP: Pulzary a magnetary: Bizarní útvary, nad kterými zůstává rozum stát

Zdálo by se, že detonace stálice v centru hvězdného systému musí zákonitě vzniklou rázovou vlnou zničit všechny objekty, které jsou s ní gravitačně spojeny – tedy především planety v planetární soustavě, pokud umírající hvězdu nějaká obklopuje. Modelové odhady však ukazují, že za určitých okolností mohou některé typy planet výbuch supernovy přežít, i když samozřejmě nikoliv bez následků: Typicky přijdou o veškerou atmosféru, pokud nějakou měly. Navíc se zdá, že i kdyby původní tělesa exploze zničila, mohly by se z jejich zbytků poměrně rychle zformovat nové planety, tzv. druhé generace.

Planety v okolí pulzarů každopádně pozorujeme. A vůbec první exoplanetu se podařilo odhalit právě u pulzaru, konkrétně PSR 1257+12. Dnes víme, že kolem něj obíhají celkem tři tělesa.