Na bázi legendárního téčka: Samohybná děla SU-122, SU-85 a SU-100

05.01.2016 - Milan Kopecký

Tank T-34 se stal základem pro celou řadu bojových vozidel. Vzešla z něj i povedená řada samohybných děl


Reklama

Dne 19. října 1942 vydal lidový komisariát obrany rozhodnutí o výrobě lehkých samohybných děl ráže 37 a 76 mm a středního samohybného děla ráže 122 mm, vyzbrojeného houfnicí M-30. Práce měla v Uralském závodě těžkého strojírenství (UZTM) ve Sverdlovsku (dnes Jekatěrinburg) vést zvláštní konstrukční skupina řízená L. I. Gorlickým a N. V. Kurinem.

SAMOHYBNÉ DĚLO SU-122 

Práce na prototypu se podařilo dokončit již 30. listopadu. Typ byl označen jako U-35, později jako SU-122. Rekordně krátká lhůta byla dodržena jen díky tomu, že základ tvořily agregáty převzaté z tanku T-34. Celkově z něj pocházelo 75 % detailů a jen čtvrtinu, hlavně díly bojové nástavby a lafetace hlavní výzbroje, bylo nutné navrhnout znovu. Jeho výroba začala v prosinci 1942 a pokračovala do srpna 1943. V jejím průběhu došlo k drobným úpravám, takže se jednotlivé série lišily počtem optických přístrojů, pancéřováním velitelské věžičvky a brzdovratného ústrojí houfnice. Celkem v UZTM vyrobili téměř 640 kusů této zbraně. V roce 1943 vznikly i dvě upravené samochodky – SU-122M s prostornější nástavbou, vyzbrojený houfnicí U-11, a SU122-III s houfnicí D-6. 

 

SU-122

OSÁDKA: 5 mužů

HMOTNOST: 30,9 t

VÝKON MOTORU, MAX. RYCHLOST, DOJEZD, STOUPÁNÍ, KLESÁNÍ, PŘÍKOP, STĚNA, BROD: podobně jako u T-34

DÉLKA: 6,95 m

ŠÍŘKA: 3 m

VÝŠKA: 2,24 m

PANCÉŘOVÁNÍ: 20–45 mm

VÝZBROJ: 122mm houfnice M-30

SAMOHYBNÉ DĚLO SU-85

Tento typ vznikl v UZTM na základě požadavku z dubna 1943 vyvinout samohybné dělo schopné bojovat s německým tankem Tiger I ze vzdálenosti 500–1 000 m. Jako ideový základ posloužil stroj SU-122M, u nějž došlo k použití kanónu ráže 85 mm. V červenci 1943 proběhly zkoušky, ze kterých vyšel vítězně prototyp s kanónem D-5S-85. Sériová výroba běžela od  srpna 1943 do října 1944, přičemž vzniklo 2 644 těchto strojů. I zde bylo použito asi 73 % dílů z T-34, dále 7 % z SU-122 a 20 % nově zkonstruovaných. V závěrečné fázi produkce se zesílil čelní pancíř na 75 mm a na bojové nástavbě se objevila velitelská věžička s otáčivým poklopem. 

 

SU-85

OSÁDKA: 4 muži

HMOTNOST: 29,6 t

VÝKON MOTORU, MAX. RYCHLOST, DOJEZD, STOUPÁNÍ, KLESÁNÍ, PŘÍKOP, STĚNA, BROD: podobně jako u T-34

DÉLKA: 8,13 m

ŠÍŘKA: 3 m

VÝŠKA: 2,5 m

PANCÉŘOVÁNÍ: 20–45 mm (později 75 mm)

VÝZBROJ: 85mm kanón D-5S-85, resp. D-5S-85A 

SAMOHYBNÉ DĚLO SU-100

Vývoj poslední sériové samochodky na bázi tanku T-34 začal v prosinci 1943, kdy se pokoušeli v UZTM upravit modernizovanou SU-85 tak, aby mohla nést silnější výzbroj v podobě 100mm kanónu, schopného boje s novými německými tanky na 1 500–2 000 m. V létě 1944 byl vybrán prototyp vyzbrojený kanónem D-10S. Výroba se rozeběhla v srpnu a do května 1945 opustilo výrobní linku asi 1 550 kusů. Díly pocházely ze 72 % z T-34, ze 4 % ze SU-122, ze 7,5 % od SU-85 a 16,5 % tvořily nové komponenty.

 

SU-100

OSÁDKA: 4 muži

HMOTNOST: 31,6 t

VÝKON MOTORU, MAX. RYCHLOST, DOJEZD, STOUPÁNÍ, KLESÁNÍ, PŘÍKOP, STĚNA, BROD: podobně jako u T-34

DÉLKA: 9,45 m

ŠÍŘKA: 3 m

VÝŠKA: 2,30 m

PANCÉŘOVÁNÍ: 20–75 mm

VÝZBROJ: 100mm kanón D-10S  

Reklama

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL, Svět tanků

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Inspektor Izraelského památkového úřadu s objeveným mečem.

Věda

Tropické cyklóny dostávaly jména už před několika staletími. Bouře byly tehdy pojmenovávány podle míst, kde působily velké škody nebo podle svatých.

Zajímavosti

Koncept lunární motorky Tardigrade.

Vesmír

Všemi barvami hrající kopce Aktau v NP Altyn-Emel jsou tvořeny měkkými sedimenty

Příroda
Historie

U Tannenbergu Rusové ztratily desetitisíce mužů, ale tisk bitvu označil za pouhý lokální neúspěch.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907