Na palubě ISS došlo k úniku atmosféry. Posádka je mimo nebezpečí

31.08.2018 - Stanislav Mihulka

Narušení pláště orbitálního modulu ruské lodi Sojuz zalarmovalo pozemní operátory i posádku ISS. Trhlinu se snaží posádka provizorně vyspravit

<p>Ruská loď Sojuz parkuje u Mezinárodní vesmírné stanice </p>

Ruská loď Sojuz parkuje u Mezinárodní vesmírné stanice

NASA oznámila, že na palubě Mezinárodní vesmírné stanice došlo k úniku atmosféry omezeného rozsahu. Je to výjimečná událost, ale nejde o katastrofu. Posádka ISS je mimo nebezpečí a aktivně pracuje na řešení problému.

Během spánku astronautů zaznamenaly přístroje náhlý pokles tlaku na stanici. Operátoři mise se ale rozhodli nechat astronauty spát, protože ztráta atmosféry byla jen malého rozsahu.

Ráno ale astronauty čekal mimořádný úkol. Ve spolupráci s pozemním řízením letu pátrali po místě, kde došlo k narušení pláště stanice. Časem vyšlo najevo, že k úniku došlo v plášti orbitálního modulu ruské lodi Sojuz, která je zaparkovaná u Mezinárodní vesmírné stanice.

TIP: Jako na střelnici: Satelit Copernicus Sentinel-1A byl zasažen kosmickým smetím

Příčina narušení pláště ruské lodi zatím není známá. Odborníci se ale domnívají, že trup Sojuzu prorazil mikrometeorit nebo něco podobného. Vzniklý otvor je velmi malý. Kdyby posádka na únik nijak nereagovala, tak by vzduch uvnitř stanice vydržel ještě 18 dní, než by unikl skrz tento otvor do vesmíru. Astronauti podle dostupných zpráv otvor provizorně zalepili, a brzy by ho měli utěsnit natrvalo. Podle oficiálního vyjádření NASA není stanice ani posádka v přímém ohrožení života, ale situace je intenzivně monitorována.

NASA, ESA