Na Plutově měsíci Charon a trpasličí planetě Ceres vědci objevili grafit. Kde se vzal?

Grafit na šedivém povrchu trpasličí planety Ceres má nejspíš na svědomí sluneční vítr, který ho vytvořil z uhlíku meteoritického původu

27.06.2016 - Stanislav Mihulka

Uhlíkový minerál grafit je důvěrně známý z tužek nebo třeba z jaderných reaktorů. Vědci teď objevili stopy této formy uhlíku na povrchu trpasličí planety Ceres, která je největším tělesem Hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Zároveň ho našli i na Charonu, velkém měsíci trpasličí planety Pluto.

Když loni kosmická sonda NASA Dawn poslala snímky trpasličí planety Ceres, objevil se před námi svět pokrytý tmavě šedivým ledem. Spektrální pozorování planety Ceres ukázala, že se na jejím povrchu vyskytuje grafit ve formě, která vzniká, když je uhlík vystaven vysokým teplotám bez přístupu kyslíku.

TIP: Způsobují změny jasných skvrn na povrchu Ceres těkavé sloučeniny?

Kde se vlastně takový materiál na trpasličí planetě Ceres vzal? Podle všeho pochází z uhlíkových meteoritů, které v průběhu historie zasáhly Ceres. Na uhlík z těchto meteoritů pak působily elektricky nabité částice slunečního větru a výsledkem je šedivý grafit. Grafit je zřejmě i na povrchu měsíce Charon u trpasličí planety Pluto, tam ale nejspíš vznikl odlišným způsobem.

NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA