Nakažlivá tupost: Vědci objevili virus hlouposti

Občas to vypadá, jako by byla hloupost tou nejnakažlivější nemocí lidstva. Vědcům se nyní podařilo identifikovat virus, který hloupost způsobuje

12.05.2016 - redakce 100+1

Vědci z Johns Hopkins School of Medicine a University of Nebraska objevili zvláštní virus napadající lidskou DNA, který může způsobovat pokles mozkové činnosti, zhoršení paměti a schopnosti se učit a celkově vést k „hloupnutí“. Jedná se o virus ATCV-1, jenž obvykle infikuje některé druhy zelených řas v jezerech a řekách. Odborníky proto značně překvapilo, když jeho stopy našli náhodou v krku více než 40 dobrovolníků z celkových 90, u nichž původně testovali jejich mentální schopnosti.

Jak se ukázalo, jedinci infikovaní zmíněným virem podávali v rámci experimentu asi o 10 % pomalejší výkon při zpracování obrazových úkolů, navíc se celkově hůř soustředili a v porovnání se zdravými účastníky vykazovali také horší prostorovou představivost.

Badatelé následně provedli jiný pokus, při němž virus uměle vstřikovali do úst myším. Hlodavci pak skutečně „hloupli“ a mnohem obtížněji například hledali cestu z bludiště. Každopádně dosud není jasné, proč a jak se zmíněný virus dostává do ústní dutiny člověka. Podle vědců mají přenos nejspíš na svědomí jiné mikroorganismy.