Naložte to pořádně! Jak vypadá přeprava nadměrného nákladu

21.04.2019 - Pavel Nygrýn

Skutečnými dopravními obry jsou samozřejmě lodě a vlaky, na silnicích se přece jen musí počítat s nedostatkem místa. Jenže i tady se najdou kolosy s obrovskou kapacitou nebo třeba dopravní prostředky, které se jejich uživatelům podařilo vytížit až na samou hranici

<h3>Škola má být zábava</h3><p>A pokud není, zábavná by měla být alespoň cesta do ní. Není pochyb, že mladí studenti z nejmenovaného místa v Súdánu si vzrušení na rozbitých silnicích užijí až až. Jedna z nejchudších zemí subsaharské Afriky přesto úspěšně bojuje s negramotností: za posledních deset let se podařilo do škol dostat o třetinu více dětí. Nyní dostane základní vzdělání alespoň 80 % z nich.</p>

Škola má být zábava

A pokud není, zábavná by měla být alespoň cesta do ní. Není pochyb, že mladí studenti z nejmenovaného místa v Súdánu si vzrušení na rozbitých silnicích užijí až až. Jedna z nejchudších zemí subsaharské Afriky přesto úspěšně bojuje s negramotností: za posledních deset let se podařilo do škol dostat o třetinu více dětí. Nyní dostane základní vzdělání alespoň 80 % z nich.

<h3>Supernáklaďák</h3><p>Monstra, která se používají pro převoz materiálu v povrchových lomech (tzv. dumpry), jsou s nosností stovek tun největšími automobily na Zemi. V poměru k obrovitosti lomu jejich velikost nevynikne tak dobře jako na tomto snímku, kde můžete porovnat jeden z takovýchto strojů s hodně velkým silničním kamionem. Vypadá vedle něj (v tomto případě pod ním) jako trpaslík – není divu, jen jediná pneumatika nákladního obra váží několik tun.</p>

Supernáklaďák

Monstra, která se používají pro převoz materiálu v povrchových lomech (tzv. dumpry), jsou s nosností stovek tun největšími automobily na Zemi. V poměru k obrovitosti lomu jejich velikost nevynikne tak dobře jako na tomto snímku, kde můžete porovnat jeden z takovýchto strojů s hodně velkým silničním kamionem. Vypadá vedle něj (v tomto případě pod ním) jako trpaslík – není divu, jen jediná pneumatika nákladního obra váží několik tun.

<h3>Střecha není proti dešti</h3><p>Jihoamerické veřejné cestování může být zábava, častěji jde ale o zdraví. Starý náklaďák Dodge stačí vybavit plechovou nástavbou, na střechu přidělat zahrádku a neomezovat se v počtu pasažérů. Důležitý je dostatek chromu a barev – kdo se nevejde dovnitř, může na střechu a kdo si netroufá, použije zadní stupátko. Panamerická dálnice je tu pro každého.</p>

Střecha není proti dešti

Jihoamerické veřejné cestování může být zábava, častěji jde ale o zdraví. Starý náklaďák Dodge stačí vybavit plechovou nástavbou, na střechu přidělat zahrádku a neomezovat se v počtu pasažérů. Důležitý je dostatek chromu a barev – kdo se nevejde dovnitř, může na střechu a kdo si netroufá, použije zadní stupátko. Panamerická dálnice je tu pro každého.

<h3>Ještě jeden přívěs</h3><p>Australskou dopravní specialitou jsou tzv. road trains, tedy silniční vlaky. Dlouhé, prázdné a rovné silnice nevyžadují příliš mnoho manévrování, jejich často nezpevněný povrch si zase žádá větší kola a pevnější konstrukci. Kamion s návěsem a několika přívěsy, řítící se vysokou rychlostí po „polňačce“, není žádný problém (snad jen pro řidiče protijedoucích aut).</p>

Ještě jeden přívěs

Australskou dopravní specialitou jsou tzv. road trains, tedy silniční vlaky. Dlouhé, prázdné a rovné silnice nevyžadují příliš mnoho manévrování, jejich často nezpevněný povrch si zase žádá větší kola a pevnější konstrukci. Kamion s návěsem a několika přívěsy, řítící se vysokou rychlostí po „polňačce“, není žádný problém (snad jen pro řidiče protijedoucích aut).

<h3>Tohle není karavan</h3><p>Na severu Aljašky je všude příliš daleko na to, aby dělníci z vrtů někam na noc dojížděli. Bydlení je potřeba vybudovat přímo na místě. Silnice snadno nahradí zamrzlá plocha jezera, takže výška a šířka nákladu najednou nepředstavuje žádný problém. Pak už jde jen o to, jak velkou ubytovnu se kdo odváží na svůj náklaďák naložit.</p>

Tohle není karavan

Na severu Aljašky je všude příliš daleko na to, aby dělníci z vrtů někam na noc dojížděli. Bydlení je potřeba vybudovat přímo na místě. Silnice snadno nahradí zamrzlá plocha jezera, takže výška a šířka nákladu najednou nepředstavuje žádný problém. Pak už jde jen o to, jak velkou ubytovnu se kdo odváží na svůj náklaďák naložit.

<h3>Pokuta nebo domluva? </h3><p>Motocykl berou v asijských zemích jako všestranně využitelný dopravní prostředek, který musí uvézt právě tolik, na kolik si troufne jeho řidič. Těžko říct, jestli stejný názor sdílejí dopravní policisté z města Lu‘an v západní Číně. </p>

Pokuta nebo domluva? 

Motocykl berou v asijských zemích jako všestranně využitelný dopravní prostředek, který musí uvézt právě tolik, na kolik si troufne jeho řidič. Těžko říct, jestli stejný názor sdílejí dopravní policisté z města Lu‘an v západní Číně. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Každý, kdo na radnici přinese krysí ocas, dostane jeden cent!

Historie

Pořádné lepidlo se hodí i chirurgům

Věda

Nobelovu cenu nezískal Einstein za svoji revoluční teorii, ale až v roce 1922 za vysvětlení fotoelektrického jevu

Vesmír
Cestování

Příslušníci regimentu RAF s průzkumným vozidlem Humber, Holandsko 1944.

Válka
Reklama

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907