Naložte to pořádně! Jak vypadá přeprava nadměrného nákladu

21.04.2019 - Pavel Nygrýn

Skutečnými dopravními obry jsou samozřejmě lodě a vlaky, na silnicích se přece jen musí počítat s nedostatkem místa. Jenže i tady se najdou kolosy s obrovskou kapacitou nebo třeba dopravní prostředky, které se jejich uživatelům podařilo vytížit až na samou hranici

<h3>Škola má být zábava</h3><p>A pokud není, zábavná by měla být alespoň cesta do ní. Není pochyb, že mladí studenti z nejmenovaného místa v Súdánu si vzrušení na rozbitých silnicích užijí až až. Jedna z nejchudších zemí subsaharské Afriky přesto úspěšně bojuje s negramotností: za posledních deset let se podařilo do škol dostat o třetinu více dětí. Nyní dostane základní vzdělání alespoň 80 % z nich.</p>

Škola má být zábava

A pokud není, zábavná by měla být alespoň cesta do ní. Není pochyb, že mladí studenti z nejmenovaného místa v Súdánu si vzrušení na rozbitých silnicích užijí až až. Jedna z nejchudších zemí subsaharské Afriky přesto úspěšně bojuje s negramotností: za posledních deset let se podařilo do škol dostat o třetinu více dětí. Nyní dostane základní vzdělání alespoň 80 % z nich.

<h3>Supernáklaďák</h3><p>Monstra, která se používají pro převoz materiálu v povrchových lomech (tzv. dumpry), jsou s nosností stovek tun největšími automobily na Zemi. V poměru k obrovitosti lomu jejich velikost nevynikne tak dobře jako na tomto snímku, kde můžete porovnat jeden z takovýchto strojů s hodně velkým silničním kamionem. Vypadá vedle něj (v tomto případě pod ním) jako trpaslík – není divu, jen jediná pneumatika nákladního obra váží několik tun.</p>

Supernáklaďák

Monstra, která se používají pro převoz materiálu v povrchových lomech (tzv. dumpry), jsou s nosností stovek tun největšími automobily na Zemi. V poměru k obrovitosti lomu jejich velikost nevynikne tak dobře jako na tomto snímku, kde můžete porovnat jeden z takovýchto strojů s hodně velkým silničním kamionem. Vypadá vedle něj (v tomto případě pod ním) jako trpaslík – není divu, jen jediná pneumatika nákladního obra váží několik tun.

<h3>Střecha není proti dešti</h3><p>Jihoamerické veřejné cestování může být zábava, častěji jde ale o zdraví. Starý náklaďák Dodge stačí vybavit plechovou nástavbou, na střechu přidělat zahrádku a neomezovat se v počtu pasažérů. Důležitý je dostatek chromu a barev – kdo se nevejde dovnitř, může na střechu a kdo si netroufá, použije zadní stupátko. Panamerická dálnice je tu pro každého.</p>

Střecha není proti dešti

Jihoamerické veřejné cestování může být zábava, častěji jde ale o zdraví. Starý náklaďák Dodge stačí vybavit plechovou nástavbou, na střechu přidělat zahrádku a neomezovat se v počtu pasažérů. Důležitý je dostatek chromu a barev – kdo se nevejde dovnitř, může na střechu a kdo si netroufá, použije zadní stupátko. Panamerická dálnice je tu pro každého.

<h3>Ještě jeden přívěs</h3><p>Australskou dopravní specialitou jsou tzv. road trains, tedy silniční vlaky. Dlouhé, prázdné a rovné silnice nevyžadují příliš mnoho manévrování, jejich často nezpevněný povrch si zase žádá větší kola a pevnější konstrukci. Kamion s návěsem a několika přívěsy, řítící se vysokou rychlostí po „polňačce“, není žádný problém (snad jen pro řidiče protijedoucích aut).</p>

Ještě jeden přívěs

Australskou dopravní specialitou jsou tzv. road trains, tedy silniční vlaky. Dlouhé, prázdné a rovné silnice nevyžadují příliš mnoho manévrování, jejich často nezpevněný povrch si zase žádá větší kola a pevnější konstrukci. Kamion s návěsem a několika přívěsy, řítící se vysokou rychlostí po „polňačce“, není žádný problém (snad jen pro řidiče protijedoucích aut).

<h3>Tohle není karavan</h3><p>Na severu Aljašky je všude příliš daleko na to, aby dělníci z vrtů někam na noc dojížděli. Bydlení je potřeba vybudovat přímo na místě. Silnice snadno nahradí zamrzlá plocha jezera, takže výška a šířka nákladu najednou nepředstavuje žádný problém. Pak už jde jen o to, jak velkou ubytovnu se kdo odváží na svůj náklaďák naložit.</p>

Tohle není karavan

Na severu Aljašky je všude příliš daleko na to, aby dělníci z vrtů někam na noc dojížděli. Bydlení je potřeba vybudovat přímo na místě. Silnice snadno nahradí zamrzlá plocha jezera, takže výška a šířka nákladu najednou nepředstavuje žádný problém. Pak už jde jen o to, jak velkou ubytovnu se kdo odváží na svůj náklaďák naložit.

<h3>Pokuta nebo domluva? </h3><p>Motocykl berou v asijských zemích jako všestranně využitelný dopravní prostředek, který musí uvézt právě tolik, na kolik si troufne jeho řidič. Těžko říct, jestli stejný názor sdílejí dopravní policisté z města Lu‘an v západní Číně. </p>

Pokuta nebo domluva? 

Motocykl berou v asijských zemích jako všestranně využitelný dopravní prostředek, který musí uvézt právě tolik, na kolik si troufne jeho řidič. Těžko říct, jestli stejný názor sdílejí dopravní policisté z města Lu‘an v západní Číně. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Jedním z velkých problémů trofejního lovu je fakt, že lovcům jde o velikost trofeje. K lovu jsou vybírány největší kusy, které mají nenahraditelnou genetickou hodnotu.

Příroda

Pilát Ponský ukazuje Ježíše davům na obrazu Ecce Homo od Antonia Ciseriho

Historie

Australský badatel Mark Meekan se žralokem obrovským

Věda

Zborcená a protažená galaxie NGC 7714 ze souhvězdí Ryb, po srážce s galaxií NGC 7715. Ve výřezu výtrysk z jádra galaxie TXS 2116−077 v infračerveném spektru.

Vesmír

Renault FT-17 představoval nejpokrokovější konstrukci prvoválečných tanků

Válka

Věřící v průvodu probodenou kůži nevnímají a na háčky si zavěšují nejrůznější obětiny pro božstva.

Cestování

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907