Národní park Noel Kempff Mercado je domovem největšího dravce Amazonie

Národní park Noel Kempff Mercado patří ke zcela unikátním výtvorům přírody. Snoubí se v něm hned několik oblastí poskytujících domov bujné fauně i flóře, kterou jinde na světě nenajdete. Dosud neporušené území přitom možná patří k posledním rájům na Zemi

21.03.2021 - Kateřina Vašků

Národní park Noel Kempff Mercado představuje se svou rozlohou 15 230 km² jeden z největších a nejkrásnějších dosud neporušených přírodních parků Amazonie. Byl založen v roce 1979, tehdy se ovšem ještě nazýval Huanchaca, což v kečuánštině znamená „most bolesti“. Dnes nese jméno bolivijského biologa a environmentalisty Noela Kempff a Mercada (1924–1986), který lásku k místní přírodě zaplatil životem. Při jedné z výprav totiž společně s dalšími biology narazili na kokainovou farmu, a tak je drogová mafie jako nepohodlné svědky umlčela navždy.

Poslední z rájů na Zemi

Primitivní vodní život existoval v Amazonii již v prekambriu asi před miliardou let. I to zřejmě představuje důvod, proč lze dnes v široké náruči národního parku napočítat na čtyři tisíce rostlinných druhů nebo šest set druhů ptáků. Útočiště tu našla rovněž řada obratlovců, například zástupci vřešťanů černých, jelenců bahenních, kajmanů brýlových nebo vačic štětkoocasých. Park je také domovem vzácného a v minulosti téměř vyhubeného kajmana černého, největšího dravce amazonského ekosystému.

TIP: Těžký úkol strážců Amazonie: Kdo ochrání bohatství amazonského pralesa?

Čeká zde na vás také jeden z největších komplexů savan a lesů na světě. Park dále zasahuje až k amazonským deštným pralesům. Jejich unikátní flóra, na kterou ani v jiných částech Amazonie nenarazíte, zůstává zatím plně neprozkoumaná a pro vědce má nevyčíslitelnou hodnotu.

Skvostnou podívanou nabízejí návštěvníkům mimo jiné ohromující vodopády Catarats Arcoiris (duhové vodopády), nazvané podle toho, že se v určitou odpolední hodinu nad jejich peřejemi objevuje duhový paprsek.