NASA brzy zahájí unikátní misi Lucy: Cílem jsou planetky, které doprovází Jupiter

Již za dva týdny by měla do vesmíru zamířit nová meziplanetární sonda Lucy. Jejím cílem budou Trojáni – záhadné planetky, které doprovází Jupiter…

01.10.2021 - Stanislav Mihulka

V polovině října by měla z floridského kosmodromu Cape Canaveral Space Force Station odstartovat nosná raketa Atlas V, která vynese do vesmíru na pozoruhodnou misi meziplanetární sondu Lucy. Ta má namířeno k celkem sedmi planetkám – nejprve k planetce Donaldjohanson v Hlavním pásu planetek a pak k jupiterovým Trojánům – Eurybates se satelitem Queta, Polymele, Leucus, Orus a nakonec Patroclus.

Tato impozantní průzkumná mise by měla trvat 12 let. K planetce Patroclus by Lucy měla dorazit začátkem března 2033. Podle vedoucího výzkumu mise Lucy, Hala Levisona z amerického institutu Southwest Research Institute (SwRI) v Coloradu, by sonda měla navštívit více planetek než kterákoliv sonda v historii průzkumu Sluneční soustavy.

Výprava za Trojány

Lucy se bude soustředit především na Trojány, což je velká skupina planetek, které kopírují oběžnou dráhu Jupiteru kolem Slunce. Doposud jich bylo objeveno více než 7 tisíc, jejich skutečný počet je ale zřejmě mnohem vyšší. Lucy bude první sondou, která se dostane do těsné blízkosti Trojánů.

TIP: Čím jsou zajímaví Trójané a Řekové u Jupitera?

Pro planetární vědce je mise Lucy nesmírně významná. Trojáné jsou totiž podle našich modelů pravděpodobně pozůstatky prapůvodního materiálu, z něhož před více než 4 miliardami let vznikaly planety Sluneční soustavy. Pokud je tato představa správná, jde o cenné planetární „fosilie“. Právě tímto směrem odkazuje i název mise „Lucy“, který sonda převzala od legendární fosilie australopitéka, objevené v roce 1974 v etiopském Hadaru. Ta pro změnu své jméno odvozuje od písně skupiny Beatles „Lucy in the Sky with Diamonds“, kterou si údajně členové týmu expedice na místě vykopávek přehrávali stále dokola.

Aktualizováno: Sonda Lucy míří k Jupiteru

Z floridského Mysu Canaveral zamířila k Jupiterovým planetkám americká sonda Lucy. Její mise má trvat 12 let a má přispět k pochopení formování naší Sluneční soustavy. Raketa Atlas V se sondou Lucy odstartovala z floridské základny v sobotu 16. října krátce před polednem našeho času

Lucy má být první sondou na solární energii, která se bude pohybovat tak daleko od Slunce. Její dvanáctiletá mise přijde na 981 milionů dolarů (21 miliard korun).