Jak zahynula Lucy, jeden z našich nejslavnějších předků?

30.08.2016 - Stanislav Mihulka

Badatelé mají podezření, že Lucy neopatrně šplhala po stromech, a že právě tohle se jí stalo osudným.

Fosilie AL 288-1 z Etiopie představuje několik set kusů kostí, dohromady celkem 40 procent kostry mladé samice druhu Australopithecus afarensis. Jde o významný nález z lidské linie, který si získal světovou proslulost svou přezdívkou Lucy, inspirovanou písní Beatles „Lucy in the Sky with Diamonds“.

Lucy žila přibližně před 3,2 miliony let. Podle všeho chodila vzpřímeně a také lezla po stromech. A to se jí podle vědců také stalo osudným. Detailní analýza kostry Lucy naznačuje, že měla zlomené kosti v pravé paži, levém rameni, pravém kotníku a levém koleni. To jsou zranění, která odpovídají pádu z vyvýšeného místa, což s největší pravděpodobností byl nějaký strom. Prý ale netrpěla dlouho a brzy po zranění zemřela.

TIP: Lucy měla společnost. Před miliony let žil na stejném místě ještě další hominid

Jak to v podobných případech bývá, ne každý odborník s takovým závěrem souhlasí. Několik lidí, mezi nimiž je i objevitel Lucy Donald Johanson, upozorňuje na to, že většina prasklin v kostech Lucy vznikla až po její smrti. Podepsal se na nich proces fosilizace a také eroze v okolí místa vzniku fosilie.

University of Texas, Austin

• Zdroj fotografií: Marsha Miller, UT Austin.