NASA detekovala rádiové signály z Venuše: Podobají se těm, které známe z Jupiteru

Americká Parkerova sonda si dala pauzu od výzkumu Slunce a pozorovala ionosféru Venuše. Mimo jiné se jí podařilo zachytit nízkofrekvenční rádiový signál

07.05.2021 - Stanislav Mihulka

Americká Parkerova sluneční sonda (Parker Solar Probe) obíhá kolem Slunce. Na své dráze využívá gravitační manévry spojené s přiblížením k Venuši. NASA toho pohotově využila a přístroje Parkerovy sondy se zaměřily nejen na Slunce, ale i Venuši. Díky tomu se Američanům povedl zajímavý objev. Zjistili, že horní vrstvy atmosféry Venuše jsou přírodním zdrojem rádiových vln.

Parkerova sonda získala tato data již vloni v létě, když potřetí během své mise prolétala kolem Venuše. Objev podle odborníků zlepšuje naše znalosti o atmosféře Venuše, a také o tom, jak je ovlivňována aktivitou Slunce. Pozorování sondy Parker je prvním přímým měřením ionosféry Venuše po 30 letech.

Signál z ionosféry Venuše

Poslední takové měření ionosféry uskutečnila sonda Pioneer Venus Orbiter v roce 1992. V té době bylo Slunce blízko maxima své aktivity v rámci jedenáctiletého slunečního cyklu. Pozorování ionosféry Venuše Parkerovou sondou zase pochází z období minima sluneční aktivity.

TIP: Neobvyklé pozorování: Z neosvětlené strany Venuše přichází rentgenové záření

Parkerova sonda detekovala po dobu 7 minut nízkofrekvenční rádiový signál, který je nepochybně přírodního původu, během největšího přiblížení k Venuši. Tento signál je přitom podobný tomu, co zachytila sonda Galileo v ionosférách měsíců planety Jupiter. Detekovaný signál umožnil vědcům spočítat, že v době slunečního minima je ionosféra mnohem tenčí než během slunečního maxima. Vše nasvědčuje tomu, že mocnost ionosféry Venuše těsně souvisí se sluneční cyklem.