NASA má smůlu: Artefakt nevyčíslitelné hodnoty musí vydat majitelce

19.12.2016 - Martin Reichman

Ukradený vak, ve kterém se vezly úplně první vzorky z Měsíce, musí NASA vydat majitelce, která jej koupila v aukci

Vydařený nákup -<p>Vak, který koupila Nancy Carlsonová v aukci, má podle NASA nevyčíslitelnou cenu.</p>
Vydařený nákup -

Nancy Carlsonová si loni udělala radost a ve veřejné aukci koupila za 995 $ vak, který měl letět na Měsíc spolu s posádkou Apollo 17. Nové majitelce se však předmět nepozdával, a tak jej poslala zpět kvůli ověření: Nakonec se ukázalo, že její „pytlík“ na Měsíc skutečně letěl, ale s posádkou Apolla 11, a zpátky na Zemi se v něm vezly úplně první vzorky hornin.

Artefakt s nevyčíslitelnou hodnotou proto NASA odmítla Nancy vrátit a nabídla jí finanční kompenzaci. Majitelka vaku se ovšem nehodlala vzdát a celá věc tak doputovala až k soudu.

Komu patří ukradený vak

Zdánlivě jednoduchý případ se začal zamotávat poté, když vyšlo najevo, jak se vlastně vesmírný vak do aukce dostal. Původní informace, se kterými operovala i Nancy Carlsonová, hovořily o tom, že se vak dostal do aukce kvůli chybné katalogizaci NASA. Později ale vyšlo najevo, že o chybu NASA vlastně až tak úplně nešlo.

Cenný artefakt totiž se sbírek NASA zcizil bývalý ředitel kansaského vesmírného muzea Cosmosphere, Max Ary. Ten od roku 2002 nelegálně prodal několik exponátů muzea, přičemž peníze z prodeje si nechával pro sebe. Kromě zmíněného vaku šlo o desítky vzácných předmětů, za což americké soudy v roce 2006 vyměřili bývalému řediteli muzea trest 3 let za mřížemi a pokutu ve výši 132 tisíc dolarů.

Carlsonová ovšem vak nekoupila od Aryho nýbrž od federální policejní služby U. S. Marshals Service, která v dražbě rozprodávala majetek odsouzeného ředitele. NASA se i tak snažila poukázat na skutečnost, že Nancy Carlsonová koupila defacto kradenou věc a žádala soud o vydání vaku zpět do vlastnictví muzea.

Celý spor nyní rozhodl okresní soudce J. Thomas Marten, podle kterého nezáleží na tom, jakým způsobem se předmět do dražby dostal. Nancy Carlsonová podle soudce věc koupila v dobré víře a v rámci legální aukce a je proto její právoplatnou majitelkou.

space.com, wikipedia, digitaltrends.com