NASA otevře ISS turistům: Dovolená bude stát 59 milionů dolarů

NASA nemá peněz nazbyt a hodlá si přivydělávat privátním byznysem na oběžné dráze

10.06.2019 - Stanislav Mihulka

Americká vesmírná agentura NASA oznámila, že otevře Mezinárodní vesmírnou stanici pro komerční aktivity. To znamená, že na palubě ISS bude možné například testovat nové výrobky, provádět soukromý výzkum nebo třeba natáčet filmy. To všechno za patřičný obnos, který pokryje astronomické náklady takového podniku.

V neposlední řadě by na Mezinárodní vesmírnou stanici mohli vyrazit turisté. Jinými slovy, z ISS se, přinejmenším z části, stane vesmírný hotel. Pokud má někdo zbytečných 59 milionů dolarů (asi 1 miliardu 342 milionů Kč), může si od roku 2020 začít plánovat dovolenou na oběžné dráze.

Letenka za 58 milionů dolarů

Turistika na Mezinárodní vesmírné stanici bude mít, kromě poněkud astronomické částky, pochopitelně i další omezení. Například vesmírný turista bude muset být Američan. Samotná letenka pro cestu kosmickou lodí společností SpaceX nebo Boeing bude stát 58 milionů dolarů. V částce za dovolenou na oběžné dráze bude ale ještě zahrnuta cena za pobyt. Turista bude moct na Mezinárodní vesmírné stanici zůstat až 30 dní. Za každou noc přitom bude muset zaplatit až 35 tisíc dolarů (asi 796 tisíc Kč).

TIP: Mezinárodní kosmická stanice: Jak kosmonauti jedí, pijí, spí a chodí na záchod

NASA doufá, že díky placeným aktivitám získá finanční prostředky, které by ji pomohly čelit nepříjemným škrtům v rozpočtu. Představují si to tak, že by každým rokem vyrazily na ISS maximálně 2 mise s turisty, a že na soukromé aktivity věnují maximálně 5 procent zdrojů vesmírné stanice.