NASA plánuje vypustit obří stratosférický balón: Má mít velikost fotbalového stadionu

30.07.2020 - Martin Reichman

NASA plánuje sledovat zrod hvězd pomocí 2,5metrového teleskopu. Ten má do výšky 40 kilometrů vynést kolosální stratosférický balón

Zhruba 120 metrů (400 stop) v průměru má měřit plánovaný balón, který má v roce 2023 vynést do výšky 40 kilometrů teleskop. Mise ASTHROS (Astrophysics Stratospheric Telescope for High Spectral Resolution Observations at Submillimeter-wavelengths) má být projektem kalifornské JPL (Jet Propulsion Laboratory) a cílem je mapovat čerstvě narozené hvězdy v infračervené oblasti.

TIP: Z pobřeží Antarktidy vzlétl balon s rentgenovým teleskopem X-Calibur

Konkrétně se ASTHROS zaměří na specifické typy iontů dusíku, které mohou odhalit místa, kde masivní hvězdy a exploze supernov měly vliv na mračna plynu v mlhovinách. JPL nyní pracuje na finálním designu – teleskopu, optice a vědeckých přístrojích. První části by podle vyjádření NASA měly být testovány již během letošního roku.

Balón plánuje NASA vypustit nad územím Antarktidy, přičemž délka celého projektu je plánována na tři týdny. Proti vesmírnému programu jsou stratosférické mise mnohem levnější a celkově jednodušší na přípravu.