Z pobřeží Antarktidy vzlétl balon s rentgenovým teleskopem X-Calibur

Balonový teleskop X-Calibur bude pozorovat extrémní hvězdný systém neutronové hvězdy a veleobra

04.01.2019 - Stanislav Mihulka

Astronomové využívají pozemní teleskopy, vesmírné teleskopy, a spolu s nimi také teleskopy na speciálně upravených letadlech a balonech. Tým americké univerzity Washington University in St. Louis (WUSTL) v těchto dnech vypustil heliový balon, který nese speciální rentgenový teleskop X-Calibur.

Balon s teleskopem vzlétl z prostoru americké polární stanice McMurdo, která se nachází na pobřeží Rossova ostrova u Antarktidy a je v současné době největší stanicí na celé Antarktidě. Teleskop se bude pohybovat ve výšce kolem 40 kilometrů. Bude tím pádem asi čtyřikrát výš než letové koridory dopravních letadel a nechá pod sebou asi 99 procent pozemské atmosféry.

Extrémní systém Vela X-1

Co bude X-Calibur pozorovat? Primárním cílem jeho pozorování se stane podivuhodný objekt Vela X-1. Je to neutronová hvězda, vzdálená od nás asi 6 200 světelných let, která obíhá v těsné blízkosti kolem hvězdy o velikosti veleobra. Oběhne kolem ní jednou za necelých 9 dní.

TIP: NASA vypouští balón SuperTIGER: Bude zkoumat těžké kosmické částice

Vědci budou neutronovou hvězdu zároveň pozorovat třemi dalšími teleskopy, které pracují ve vesmíru. Od sledování tohoto extrémního hvězdného systému si slibují, že lépe porozumí chování neutronových hvězd i černých děr, které se nalézají ve dvojhvězdách a pohlcují tam hmotu svých hvězdných partnerů. Rovněž doufají, že systém Vela X-1 použijí jako unikátní vesmírnou laboratoř pro výzkum chování hmoty a magnetických polí v extrémních podmínkách.

Washington University in St. Louis