NASA vypouští balón SuperTIGER: Bude zkoumat těžké kosmické částice

15.12.2017 - Stanislav Mihulka

Speciální vědecký balón se zařízením SuperTIGER bude ve výšce 40 kilometrů nad zemí pátrat po nejtěžších částicích kosmického záření

SuperTIGER - Předstartová příprava vědeckého balónu SuperTIGER na Stanici McMurdo v Antarktidě

Po pečlivých přípravách by v těchto dnech měl odstartovat speciální vědecký balón NASA. Jeho úkolem je studovat vysokoenergetické částice kosmického záření, které přilétají z hlubin vesmíru a každý den buší do atmosféry naší planety.

Balón je vybavený zařízením SuperTIGER (Super Trans-Iron Galactic Element Recorder), které je speciálně určeno výzkumu těžkých atomových jader. Výsledky tohoto výzkumu přitom pomáhají objasnit mechanismy vzniku kosmického záření. Balón, který při startu měří na výšku neuvěřitelných 261 metrů, vystoupá do výšky kolem 40 kilometrů, kde bude lovit požadované částice.

Lov ultratěžkých částic z vesmíru

Předcházející mise balónu SuperTIGER trvala 55 dní, což je dosavadní rekord pro let těžkého vědeckého balónu. Podle šéfa výzkumu Roberta Binnse z Washingtonovy univerzity ve St. Louis je dlouhý let balónu významný pro sběr dat, protože těžká atomová jádra představují jenom zlomek částic kosmického záření.

TIP: Světové prvenství: Španělé vypustili vesmírnou raketu pomocí balónu

Nejběžnější částice kosmického záření jsou protony, neboli jádra vodíku, které představují asi 90 procent. Jádra helia tvoří asi 8 procent částice kosmického záření a elektrony asi 1 procento. Zbývající částice kosmického záření jsou jádra těžších prvků. Čím těžší, tím vzácnější. SuperTIGER loví ty nejvzácnější z nich, ultratěžké částice kosmického záření, které jsou těžší než jádro atomu železa.

NASA's Goddard Space Flight Center