NASA vyvíjí technologii pro přesné přistání bezpilotních modulů

21.09.2020 - Stanislav Mihulka

Přistání na cizích vesmírných objektetech je vždy riskantní. Některá z nejzajímavějších míst ve Sluneční soustavě jsou navíc v prostředí, které je pro člověka mimořádně nehostinné. Je proto pravděpodobné, že přinejmenším v některých případech budou na takových místech přistávat moduly bez lidské posádky. Dálkové řízení přitom není v podobných případech použitelné, kvůli časové prodlevě dané velkou vzdáleností.

Americká vesmírná agentura NASA proto v rámci programu Safe and Precise Landing – Integrated Capabilities Evolution (SPLICE) vyvíjí a testuje sofistikovaný systém pro přesné přistání na cizích vesmírných tělesech, s důrazem na vyhnutí se možným rizikům. Systém SPLICE by měl zajistit bezpečnější a přesnější přistání na Měsíci i na jiných tělesech, než kdy dříve.

SPLICE na Měsíci

NASA již počítá s tím, že technologii SPLICE bude k dispozici pro přistávání na Měsíci v programu Artemis. Pokročilé senzory a inteligence SPLICE umožní přistávání v oblastech, kde to v době průkopnických letů programu Apollo nebylo možné. Jde například o místa s výskytem velkého množství balvanů nebo kráterů. Technologie by rovněž mohla pomáhat lidem při přistávání na Marsu.

TIP: Japonská společnost ispace hodlá v roce 2022 přistát na Měsíci s landerem

SPLICE využívá laserové senzory, kamery, vysokorychlostní počítač a sofistikované algoritmy, s jejichž pomocí systém bleskurychle analyzuje aktuální situaci v místě přistání. Vyhodnotí případná rizika a nastaví kurz pro nejvíce bezpečné dosednutí. Díky SPLICE se přistávací modul zorientuje na přistávací oblasti o rozloze zhruba poloviny fotbalového hřiště a vyhne se kamenů, prohlubním, kráterům a dalším možným překážkám. V dohledné době čeká 3 ze 4 subsystémů SPLICE test na raketě New Shepard společnosti Blue Origin.