Nečekaná závislost: Čmeláci si mohou vypěstovat návyk na insekticidy

01.09.2018 - Stanislav Mihulka

Insekticidy škodí mnoha druhům užitečného hmyzu. U některých mohou dokonce vyvolávat závislost

<p>Závislost na pesticidech škodí zdraví</p>

Závislost na pesticidech škodí zdraví

Jak se zdá, závislosti nehrozí jenom lidem a dalším savcům, ale i hmyzu. Britští vědci přišli na to, že v pasti závislosti mohou uvíznout i čmeláci. A rozhodně to není k smíchu. I závislost čmeláků je nebezpečná pro zdraví a ohrožuje je na životě.

Jde o to, že se v dnešní době intenzivně používají insekticidy, tedy prostředky proti hmyzu, které jsou založené na látkách zvaných neonikotinoidy. Jak napovídá jejich jméno, tyto látky jsou chemicky blízké nikotinu. A jak se zdá, čmeláci si mohou vytvořit závislost na těchto látkách, která je velmi podobná lidské závislosti na nikotinu.

TIP: Repelent z tabáku by se mohl stát netoxickým postřikem proti hmyzu

Když si hmyz, který je mezi lidmi oblíbený a z našeho pohledu užitečný, vytvoří závislost na prostředku proti hmyzu, tak je to smutná ironie. Čmeláci, kteří se dobrovolně a možná i s nadšením vystaví vlivu neonikotinoidů, riskují poruchy motorických funkcí, učení, orientace i navigačních dovedností. A důsledky mohou být fatální. Vědci se domnívají, že právě zhoubná závislost na insekticidech, používaných v zemědělství, může být vysvětlením překvapivé skutečnosti, že ve Velké Británii se městští čmeláci množí lépe, než čmeláci na venkově.

Imperial College London