Repelent z tabáku by se mohl stát netoxickým postřikem proti hmyzu

14.06.2018 - Stanislav Mihulka

Používání insekticidů sice dokáže ochránit plodiny před škůdci, zároveň ale zabíjí i hmyz užitečný a vzácný. Podle německých odborníků by insekticidy mohla nahradit látka produkovaná tabákem

<p>Rostliny tabáku odpuzují hmyz. Proč jejich trik nevyužít?</p>

Rostliny tabáku odpuzují hmyz. Proč jejich trik nevyužít?

Rostliny tabáku se samy velmi dobře chrání před hmyzem tím, že jejich listy obsahují látku zvanou cembratrienol (CBTol). CBTol funguje jako repelent, který úspěšně odpuzuje hmyz. Je přitom biologicky rozložitelný, netoxický a šetrný vůči životnímu prostředí.

TIP: Smíření s tabákem? Květy tabáku obsahují slibné antibiotikum

Vědcům se teď podařilo geneticky upravit bakterie E. coli tak, že produkují velké množství této látky. Postřik s CBTolem či podobnými látkami je možné použít na všechny možné typy plodin a chránit je tak před hmyzími škůdci bez velkých vedlejších ztrát.