Repelent z tabáku by se mohl stát netoxickým postřikem proti hmyzu

14.06.2018 - Stanislav Mihulka

Používání insekticidů sice dokáže ochránit plodiny před škůdci, zároveň ale zabíjí i hmyz užitečný a vzácný. Podle německých odborníků by insekticidy mohla nahradit látka produkovaná tabákem

<p>Rostliny tabáku odpuzují hmyz. Proč jejich trik nevyužít?</p>

Rostliny tabáku odpuzují hmyz. Proč jejich trik nevyužít?

Rostliny tabáku se samy velmi dobře chrání před hmyzem tím, že jejich listy obsahují látku zvanou cembratrienol (CBTol). CBTol funguje jako repelent, který úspěšně odpuzuje hmyz. Je přitom biologicky rozložitelný, netoxický a šetrný vůči životnímu prostředí.

TIP: Smíření s tabákem? Květy tabáku obsahují slibné antibiotikum

Vědcům se teď podařilo geneticky upravit bakterie E. coli tak, že produkují velké množství této látky. Postřik s CBTolem či podobnými látkami je možné použít na všechny možné typy plodin a chránit je tak před hmyzími škůdci bez velkých vedlejších ztrát.

Spisovatel pečlivě budoval svou image dobrodruha. Vpravo Karel May (1842–1912) jako Old Shatterhand, vlevo na snímku z roku 1905.

Červené světlo pomáhá stárnoucím očím

Ledoví obři Uran a Neptun

Na sklonku života pobýval Václav Eusebius v Roudnici nad Labem.

Původně Messerschmitt Bf 109, později Avia S-199, která se v roce 1948 dostala do Izraele a bojovala v izraelsko-arabských válkách

Horal každým coulem

Symbolem horolezectví a života ve vyšších nadmořských výškách by mohl být jak divoký (Bos mutus) a jeho domestikovaná forma jak domácí (Bos grunniens)Tento mohutný sudokopytník s dlouhou srstí obývá oblasti střední Asie a žije v nadmořských výškách až kolem 5 500 metrů nad mořem (nepotvrzené údaje uvádí i 6 100 m n. m.). Díky velmi dobře tepelně izolující srsti a mnoha dalším adaptacím pro život na vysokohorských loukách a náhorních plošinách byl tento druh skotu ceněn již ve starověku. Dodnes je domestikovaná forma jaka využívána šerpy k vynášení zavazadel horolezcům v Himálaji. Jak přitom není žádný střízlík – velcí samci přesahují hmotnost jedné tuny a v plecích mohou dosáhnout výšky 2,2 metru. Samice jsou v porovnání se samci asi o třetinu menší. Také domestikovaní jaci zdaleka nedosahují velikosti svých divokých předků, samci váží maximálně 580 kilogramů.

„Nízkohorská“ nemoc

Mezi adaptace, které jakům umožňují obývat nehostinné prostředí vysokých horstev, patří celkově větší plíce a srdce, než jaké má skot žijící v nížinách. Tito kopytníci mají také lepší schopnost přenosu kyslíku v krvi díky fetálnímu hemoglobinu, který u nich zůstává aktivní po celý život. Jaci jsou tak dobře přizpůsobeni svému prostředí, že v nížinách poměrně rychle hynou! Ohrožují je zde běžné nemoci a teploty nad 15 °C.