Sluneční bouře rozsvítila ohromující polární záři nad polovinou Marsu

04.10.2017 - Stanislav Mihulka

Atmosféru Marsu zasáhl během září sluneční vichr. Nad polovinou planety se následně rozsvítila ohromující ultrafialová polární záře

Marsovská záře -<p>Zachycení silné polární záře na Marsu (vpravo) v oblasti UV záření</p>
Marsovská záře -

Zachycení silné polární záře na Marsu (vpravo) v oblasti UV záření

Nedávná sluneční bouře, k níž došlo 11. září, rozsvítila na rudé planetě impozantní polární záři. Byla 25× jasnější než předchozí pozorování. Následky této události zachytily přístroje robotické laboratoře Curiosity na povrchu Marsu i sonda MAVEN na oběžné dráze Marsu.

NASA má teď podle svého vyjádření u Marsu k dispozici ty správné přístroje na správných místech, které jim dovolují na rudé planetě detekovat aktivitu Slunce a zkoumat podobné jevy na Marsu tak, jako nikdy předtím.

Polární záře Marsu

Sonda MAVEN má na palubě přístroje k detekci ultrafialového záření, s nimiž lze studovat obvykle dost slabé polární záře Marsu. Curiosity má zase zařízení RAD (Radiation Assessment Detector), s nímž monitoruje záření dopadající na povrch planety.

TIP: Mise splněna: Sonda MAVEN potvrdila, že Mars přišel o 90 % oxidu uhličitého

Planeta Mars nemá magnetické pole jako Země. Polární záře Marsu nejsou tím pádem omezené na oblasti kolem pólů planety, nýbrž se rozprostírají kolem celého Marsu. Částice slunečního vichru zasahují celou přivrácenou stranu atmosféry Marsu a tak pak vyzařuje UV záření.

NASA / JPL - Caltech